فیت بادی

خدمات ورزشی فیت بادی

خدمات ورزشی

تجهیزات ورزشی EMS

تجهیزات ورزشی EMS

لاغری و تناسب اندام

لاغری و تناسب اندام

دستگاه آنالیز بدن Inbody

آنالیز بدن و پرورش اندام

مکمل های ورزشی

مکمل

رژیم غذایی

رژیم غذایی

مزایای ورزش فانکشنال و همه آنچه که در مورد آن باید بدانید

معرفی ورزش فانکشنال

هر آنچه که در مورد ورزش فانکشنال باید بدانید


مزایای ورزش فانکشنال ؛ افزایش قدرت بدنی و استقامت 

مزایای ورزش فانکشنال ؛ اساسا افراد برای دستیابی به تناسب اندام، کاهش یا افزایش وزن، ایجاد قدرت مضاعف برای قسمتی از بدن، تقویت عضلات، استقامت بدن به سمت ورزش کردن گام بر می دارند. ممکن است اهداف شما تنها یکی از موارد بالا باشد و یا به طور کلی بخواهید تناسب اندام به معنای عام را ممکن سازید. اما بد نیست بدانید که تمایل به ورزش کردن و انتخاب رشته های ورزشی بیشتر در جهت کاهش وزن صورت می گیرد. 

معضل چاقی و افزایش وزن که اکنون در بسیاری از کشورها مانند کشور ما وجود دارد باعث شده افراد برای جلوگیری از ابتلا به عوارض چاقی به سمت ورزش کردن ترغیب شوند. خوشبختانه همسو با این احساس نیاز رشته های ورزشی توسعه و گسترش چشمگیری داشته اند.

حالا ورزش ها فارغ از جنسیت انتخاب می شوند، برای مثال اگر تا پیش از  این بدنسازی به عنوان یک ورزش مردانه به شمار می آمد حالا بانوان نیز در این رشته ورزشی بیشتر دیده می شوند. در کنار این تمایل توجه به ورزش هایی که قبل از این کمتر دیده می شدند نیز بیشتر شده است.

 ورزش های ترکیبی ماند ایروبیک، کراس فیت، زومبا و غیره از این دست ورزش ها هستند که اکنون طرفداران بسیاری دارند. ما امروز می خواهیم یکی دیگر از ورزش هایی که مورد استقبال قرار گرفته اما هنوز فرصت دیده شدن مانند ورزش های دیگر را نداشته معرفی کنیم.

ورزش فانکشنال که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید برای ورزشکارانی مناسب است که می خواهند عملکرد بهتری داشته باشند.

می توان گفت که این ورزش برای بازتوانی افرادی مناسب است که دچار آسیب جسمی شده اند از طرفی افراد این ورزش را برای افزایش توانایی بدن در زندگی روزمره نیز انتخاب می کنند. تمرینات این ورزش می تواند برای تمامی افراد مناسب باشد. در ادامه توضیحات مفصلی درباره این رشته ورزشی می خوانید:

ورزش فانکشنالورزش فانکشنال چیست؟

همانطور که اشاره شد این ورزش نیز ترکیبی از چندین تمرین در ورزش های دیگر است. در این ورزش از حرکات مانند اسکوات، هینچ، لانز و چندین حرکت بدنسازی استفاده می شود.

در این ورزش وسایلی چون دمبل ،توپ طبی، هالتر و یا کتل بل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که تفاوت ورزش فانکشنال با بدنسازی و ورزش های مشابه آن در چیست؟

در پاسخ باید بیان کنیم که آنچه این ورزش را با ورزش های پرورش اندام متمایز می کند هدف قرار دادن یک عضله خاص نیست، بنابراین ورزشکاران برای تناسب عمومی بدن در ابتدا از وزن خود می کنند.

به عبارت دیگر یکی از مزایای ورزش فانکشنال انجام حرکات شبیه ساز واقعی بدن است، به این معنا که حرکت معمول بدن را تقویت می کنند. بنابراین اگر در ورزش های پرورش اندام بیشتر بر حرکات جلو عقب تمرکز می شود، در این ورزش به وجوهات دیگر مانند چپ و راست نیز به همان اندازه توجه خواهد شد.

یکی از مزایای ورزش فانکشنال ؛ تمرینات تناسب اندام عملکردی با شبیه سازی حرکات مشترکی که ممکن است در خانه ، محل کار یا ورزش انجام دهید ، عضلات شما را به کار با یکدیگر آموزش می دهد و آنها را برای کارهای روزانه آماده می کند. در حالی که همزمان از عضلات مختلف در بالاتنه و پایین تنه استفاده می شود، تمرینات فانکشنال بر پایداری هسته مرکزی بدن نیز تأکید دارند.

به عنوان مثال، اسکات یک تمرین عملکردی است زیرا عضلات مورد استفاده را هنگام بلند و پایین آمدن از صندلی یا بلند کردن اجسام کم تقویت می کند. از این رو ، بدن خود را آماده می کنید تا در شرایط مختلف عملکرد خوبی داشته باشد.

تمرینات فانکشنال را می توان در خانه یا باشگاه انجام داد. به عنوان مثال، می توانید از باندهای مقاومت یا دمبل در خانه استفاده کنید، یا حرکات مرتبط با وزن بدن مانند فشار دادن، نشستن، تخته و اسکات را انجام دهید.این تمرینات ممکن است شامل تمرینات هوازی، حرکات وزن بدن و وزنه برداری باشد. از ابزارهای تمرینی، مانند توپهای بدنسازی، کتل بل و وزنه ، اغلب در تمرینات فانکشنال استفاده می شود.

ورزش فانکشنالمزایای ورزش فانکشنال

تمرینات فانکشنال تمایل به استفاده از چندین مفصل و عضلات بی شمار دارند. به عنوان مثال، می توان در تمرینات آن آرنج، شانه ها، ستون فقرات، باسن، زانوها و مچ پا را درگیر کرد. این نوع ورزش اگر به شکل صحیح انجام شود، می تواند فعالیت های روزمره را آسان کند و همچنین به شما در کاهش خطر آسیب و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

تمرینات فانکشنال ممکن است به ویژه به عنوان بخشی از یک برنامه جامع برای بزرگسالان مسن تر برای بهبود تعادل، چابکی و قدرت عضلانی و کاهش خطر زمین خوردن مفید باشد.

همانطور که اشاره شد این ورزش برای بالا بردن توانایی در عملکرد عادی و روزانه بدن است. بنابراین مهمترین فایده آن بهبود حرکات مختلف اندام است. از مزایای این ورزش می توان به بالا رفتن استقامت بدن، تقویت عضلات، مقاومت عضلات در برابر آسیب و کشیدگی و افزایش قدرت بدنی اشاره کرد. 

یکی از مهمترین مزیت های این ورزش کم هزینه بودن آن ست ورزشکاران می توانند با چند دمبل، کتل بل، هالتر، توپ طبی و بند های TRX این ورزش را انجام دهند. 

 

مزیت بعدی این ورزش مناسب بودن آن برای افرادی است که از نظر جسمی کمی کم توان هستند و یا دچار آسیبی شده اند که باعث شده کارایی اندام آن ها کاهش پیدا کند.

این افراد باید برای بازیابی مجدد توانایی بدن خود ورزش کردن را به شکل روتین انجام دهند، اما اگر توانایی انجام حرکات سنگین ورزش های پرورش اندام و یا تحرک بالای ورزش هایی مانند کراس فیت و یا ایروبیک را ندارند ورزش فانکشنال بهترین گزینه برای آن ها خواهد بود. این ورزش را می تواند نوعی بدنسازی خفیف نیز دانست که در آن حرکات قدرتی با آرامش و سهولت بیشتری انجام می شود. 

افرادی که ورزش فانکشنال را انتخاب می کنند به نسبت دیگر افراد از قدرت بدنی بالاتری برخوردار هستند، لذا در برابر آسیب های بدنی نیز مقاوم متر خواهند بود. بنابراین این ورزش برای بزرگسالان برای رهایی از عارضه های پیری مانند درد های عضلانی، کم شدن قدرت بدنی، آسیب پذیر تر شدن استخوان و ماهیچه ها بسیار مناسب است.  

آیا تمرینات فانکشنال برای همه افراد مناسب است؟

اگر مدتی است که ورزش نکرده اید یا اگر مشکل سلامتی دارید، بهتر است قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید. به همین ترتیب، اگر باردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید. در صورت نبود بیماری و عارضه خاص فعالیت متوسط ​​به طور کلی در دوران بارداری بی خطر است، اما پزشک می تواند بهترین گزینه را برای شما ارزیابی کند.

همچنین بهتر است با تمرینات مربوط به وزن بدن شروع کنید. اما مراقب باشید در مقابل تمریناتی که نیاز به ضربه زیاد دارند، مقاومت زیادی ایجاد نکنید، زیرا در صورت عدم انجام بهینه تمرینات، مفاصل و بافت های نرم در معرض خطر بیشتری قرار می گیرند. انجام حرکات در آب راهی کم تأثیر برای دستیابی به ورزش های عملکردی مانند فانکشنال است.

آیا ورزش فانکشنال عارضه ای ایجاد می کند؟

به طور کلی نمی توان گفت که این ورزش می تواند عارضه و یا خطری را ایجاد کند. اما اگر ورزشکاران حرکات را به طور صحیح انجام ندهند ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

البته که این مورد در تمامی ورزش  ها نیز صدق می کند ما توصیه می کنیم که برای انجام هر نوع ورزشی از مربیان و متخصصین آن رشته کمک بگیرد و تا پایان آموزش به ورزش کردن انفرادی در خانه نپردازید. شما می توانید که با تهیه برخی CD های آموزشی در منزل حرکات آموزش دیده را به طور روزانه انجام دهید. 

ورزش فانکشنالچرا باید تحت نظر مربی و متخصص این ورزش را انجام داد؟

زمانی که برای انجام این ورزش در مراکز معتبر اقدام می کنید مشاورین و کارشناسان تربیت اندام در این مراکز برای بالا بدن بازدهی اثر این ورزش به شما پیشنهاد می کنند تا از دستگاه های آنالیز بدن برای مشخص شدن توده های بدنی خود اقدام کنید. این عمل می تواند به تعداد جلسات مورد نیاز شما و برنامه غذایی تان کمک شایان توجهی کند. عموما قرار گرفتن تحت نظر مربی می تواند اثر بخشی ورزشی که انتخاب کرده اید را افزایش دهد. علاوه بر این مربیان می توانند به راحتی در مورد تمرینات و نحوه انجام حرکات به شما آموزش دهند. 

تعداد جلسات ورزش فانکشنال 

همانطور که اشاره کردیم بهترین اقدام برای دستیابی به تعداد جلسات مشخص و مناسب برای شما استفاده از دستگاه های آنالیز بدن است. توجه داشته باشید در برخی مراکز که تنها با یک شاخص توده بدنی BMI اطلاعات کمی درباره اندام شما ارائه می دهند، نمی توان یک برنامه منحصر فرد تدوین کرد. اما دستگاه های آنالیز بدن به دلیل ارائه اطلاعات جامع در مورد توده های بدنی مختلف می تواند بهترین مرجع برای دستیابی به تعداد جلسات مورد نیاز و متناسب با اندام شما باشد. 

در مرکز فیت بادی بهترین دستگاه های آنالیز بدن وجود دارد که مربیان و متخصصین با استفاده از اطلاعات مشخص هر فرد می توانند برنامه غذایی متناسب با آن فرد و تعداد جلسات کافی را تدوین کنند تا فرد با توجه به توانایی ها خود برای ورزش کردن اقدام کند. علاوه براین اگر افراد بخواهند با سرعت بیشتری به تناسب اندام دست یابند می توانند از تجهیزاتی نظیر جلیقه های الکتریکی نیز در کنار ورزش کردن استفاده کنند. برای آگاهی بیشتر درباره این تجهیزات می توانید به مقاله “ورزش نوین با EMS” مراجعه کنید. 

بهترین مرکز برای ورزش فانکشنال 

اگر بخواهیم مرکز و باشگاه بدنسازی معتبر و خوبی را معرفی کنیم باید بیان کنیم مرکزی می تواند به راحتی شما را به تناسب اندام نزدیک کند که در آن متخصصین ورزشی و مشاورین و کارشناسان تغذیه حضور داشته باشند. علاوه بر این برخورداری از امکانات و تجهیزات روز دنیا نیز یکی دیگر از المان های انتخاب یک مرکز خوب تناسب اندام است. به خاطر داشته باشید که مرکز فیت بادی با ارائه خدمات متنوع در این زمینه می تواند تا پایان دستیابی به تناسب اندام در کنار شما باشد. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *