اصل اولیه پیلاتس و فواید ورزش آن

ورزش پیلاتس ؛ ممکن است با ورود به باشگاه های تناسب اندام با این ورزش آشنا شده باشید.

اکنون بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام این ورزش را انتخاب می کنند. در کنار ورزش های سنگین بدنسازی و فیتنس این ورزش می تواند برای افرادی که خواستار ورزش کردن در کمال آرامش و سکون هستند بسیار جذاب باشد.

در ادامه این نوشتار ابتدا گریز کوچکی به تاریخچه این ورزش خواهیم زد و در ادامه هر آنچه باید از این ورزش هیجان انگیز بدانید را شرح می دهیم:

تاریخچه ورزش پیلاتس 


پیلاتس در نیمه اول قرن بیستم توسط جوزف پیلاتس توسعه یافت. پدرش یک ژیمناست، مادرش یک طبیعت دوست بود، او انواع مختلفی از تمرینات را از فرهنگ های شرقی و غربی از جمله یوگا، بدن سازی و انواع مختلف ورزش های رزمی از جمله جی جیتسو اقتباس کرد.

ورزش پیلاتس با تجهیزات مختلفی طراحی شده است که برای پیشبرد کشش، تقویت و تراز بندی بدن طراحی شده است. با گذشت زمان، تجهیزات این ورزش شامل اصلاح کننده، کادیلاک، صندلی wunda ، صندلی برقی ، بشکه نردبان ، پایه پدی و اصلاح کننده ستون فقرات ساخته شد.


در حدود سال 1925 پیلاتس از آلمان به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او استودیویی را با همسر جدید Clara (که در سفر با او ملاقات کرد) در نیویورک تأسیس کرد و به طور مستقیم در دهه 1960 به دانشجویان آموزش می داد.

چندین معلم برجسته رقص نیویورک به طور منظم دانش آموزان را برای آموزش به استودیوی پیلاتس می فرستادند و در حالی که دنیای باله شروع به پذیرفتن فعالانه روش پیلاتس کرد، بسیاری از زنان جامعه نیویورک از آن استفاده کردند.

همانطور که نسل اول و دوم دانش آموزان از استودیوی پیلاتس ترک و سفر کردند، روش “پیلاتس” آمادگی جسمانی متولد شد و اکنون ده ها میلیون نفر در سراسر جهان از جمله بسیاری در ساحل بوندی از آن استقبال می کنند!
اولین کتاب مدرن در مورد پیلاتس، روش پیلاتس از نظر جسمی و روانی توسط دو دانش آموز فقید رومانا Kryzanowska منتشر شد. رومانا به عنوان شاگرد جوزف پیلاتس در استودیوی شروع به کار کرد. 


ورزش پیلاتس 


پیلاتس نوعی ورزش است که بر استفاده از ذهن و بدن برای دستیابی به عملکرد مطلوب تمرکز دارد.

عضلات تثبیت کننده عمیق بدن با استفاده از توالی حرکاتی که از جاذبه، وزن بدن و تجهیزات مخصوص تقویت می شوند. ارتباط بین ذهن و بدن برای پیلاتس بسیار مهم است.

پیلاتس ذهن را آموزش می دهد تا سطح آگاهی ثابت از نحوه حرکت بدن را حفظ کند. این امر منجر به کنترل بیشتر حرکت می شود.
کتابی که در بالا ذکر شد شش “اصول پیلاتس” را تشریح کرده است. این شش اصل اصلی عبارتند از: تمرکز، کنترل، مرکز، جریان، دقت و تنفس. در ادامه این اصول را بررسی می کنیم:


4 اصل مهم ورزش پیلاتس 


تمرکز 


 این نشان می دهد که در هنگام Pilates شما باید بر روی کل بدن خود تمرکز کنید تا بتوانید حرکات این ورزش را به خوبی انجام دهید. در ورزش پیلاتس نحوه انجام تمرینات از بسیاری جهات ، از خود تمرینات مهمتر است.
کنترل 
 هر تمرین در پیلاتس باید با کنترل انجام شود.


مرکزیت 

 برای کنترل موثر بدن خود باید یک مکان شروع داشته باشید و آن مکان مرکز شما است. این را اغلب به نام “نیروگاه” می شنوید که اصطلاحی به معنای مرکز شما است و شامل شکم، قسمت فوقانی و پایین کمر، باسن، باسن و ران داخلی است. تمام حرکات پیلاتس باید از مرکز شما و نیروگاه شما آغاز شود و به اندام ها منتقل شود.


جریان 

 تمرینات پیلاتس برای کمک به ایجاد قدرت و استقامت در کنار یکدیگر قرار دارند. استفاده از انتقال و جریان مناسب بسیار ارزشمند است و یکی از موارد کلیدی است که ورزشکاران مبتدی و پیشرفته را از یکدیگر متمایز می کند.
دقت 
 پیلاتس به این معنی نیست که بسیاری تمرینات را تکنیک ضعیف انجام دهید. در واقع Pilates حرکت دقیق و کاملی را دنبال می کند. این دقت در نهایت تبدیل به طبیعت دوم می شود و به زندگی روزمره نیز منتقل می شود. یک مربی متخصص پیلاتس با تماشای راه رفتن ورزشکار می تواند چیزهای زیادی درباره او بگوید.


تنفس 

به طور معمول در Pilates شما تمرکز خود را بر تنفس می گذارید. هماهنگی تنفس با حرکاتی که انجام می دهید قسمت مهمی از پیلاتس است و مربیان خوب به طور مداوم به شما یاد می دهند که چه موقع نفس بکشید. 


رشته های مختلف پیلاتس


Stott Pilates


این یک نسخه مدرن از ورزش پیلاتس است که از سال 1988 آغاز شد. روش Stott برای پیلاتس توسط متخصص تناسب اندام و توانبخشی تجدید نظر شده است تا اصول به روز علم ورزش و توانبخشی ستون فقرات را در آن بگنجاند. 


کنترل بدن Pilates


روش کنترل بدن Pilates نوعی تغییر خاص است که به طور خاص بر توانبخشی تمرکز می کند و به بیمارانی توصیه می شود که تقریباً از هرگونه جراحتی رنج می برند.


تراز بدن


Body Balance class یک کلاس ورزشی مدرن است که می توانید آن را در بسیاری از سالن های بدنسازی در سراسر کشور مشاهده کنید. این نوع پیلاتس با موسیقی متناسب با رقص تنظیم شده و ترکیبی از پیلاتس ، یوگا و تای چی را شامل می شود. اگر کلاس پویایی با سبک معاصر می خواهید ایده آل است.



آیا این ورزش محدودیت جسمی و سنی دارد؟


پیلاتس برای تمامی افراد از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا بزرگسالان مبتدی مناسب است. پیلاتس در صورت انجام صحیح و مداوم همراه با آموزش صحیح  به شما کمک می کند اصول اصلی را بپذیرید و زندگی خود را تغییر دهید.


فواید ورزش پیلاتس 


از فواید این ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:


مناسب برای تمام اعضای بدن 


⦁ کاهش دهنده استرس 


⦁ تقویت بدن بعد از جراحت 


⦁ افزایش آگاهی درباره بدن 


⦁ کاهش دهنده درد های ناحیه مهره های کمر 


⦁ موثر در تناسب اندام و کاهش وزن 


⦁ ایجاد انعطاف پذیری 


⦁ بالا برنده تحرک عضلات 


⦁ تقویت کننده سیستم ایمنی بدن 


⦁ افزایش دهنده دامنه حرکات مفاصل 


⦁ افزایش قوای بدن 


⦁ بهبودی در سیستم تنفسی 


چگونه پیلاتس را شروع کنیم؟


استفاده از کلاس های گروهی


چندین روش برای استفاده از ورزش پیلاتس وجود دارد. یک مکان خوب برای شروع می تواند کلاس های دسته جمعی و گروهی باشد. کلاس ها از مزایای ساختار مناسب برخوردار بوده و پیگیری آنها آسان است و در صورت نیاز به هرگونه کمک و مشاوره ، یک مربی در این کلاس حضور دارد.


جلسه های یک به یک و انفرادی


یک گزینه گران تر ممکن است یافتن مربی باشد که به شما یک به یک، احتمالاً در خانه آموزش دهد. بدیهی است که هزینه شهریه فردی بیشتر از جلسات گروهی است. با این حال، اگر شما در شرایط خاصی باشید، به عنوان مثال آسیب دیدگی یا بارداری ، راهنمایی های یک به یک ایده آل است.


به خودتان پیلاتس بیاموزید


کتابها و دی وی دی های آموزشی بسیاری در فروشگاه های بزرگ یا اینترنت موجود است. یکی از مزایای استفاده از کتاب و دی وی دی این است که می توانید تمرینات پیلاتس را در خانه یا در تعطیلات یا هر کجا که هستید انجام دهید. با مراجعه به دستورالعمل های مربوط به یک صفحه یا فشار دادن یک دکمه، می توانید آن را در زمان خود یاد بگیرید.


تعداد جلسات مناسب برای این ورزش 


به خاطر داشته باشید برای انجام هر ورزشی نیازمند آگاهی از ترکیبات بدن هستید تا تعداد و زمان جلسات برایتان به شکل منحصر به فرد طراحی شود.

بنابراین ابتدا باید برای انجام آنالیز بدن به مراکزی که این خدمات را ارائه می دهند مراجعه کنید.

 

مرکز فیت بادی با داشتن تجهیزات به روز در اجرای آنالیز بدن با استفاده از دستگاه های آنالیز بدن به خوبی اطلاعات جامعی را از ترکیبات بدن شما مانند میزان ماهیچه و عضلات، میزان چربی کلی بدن، میزان چربی احشایی، میزان ویتامین و مواد معدنی و همچنین میزان آب بدن را ارزیابی می کند.

البته که اطلاعات موشکافانه تری نیز در اختیار شما قرار خواهد داد که برای ارائه رژیم غذایی مختص به شما لازم و ضروری است. پس از آنالیز بدن مربی شما با اطلاعاتی که در اختیار دارد تعداد جلسات و ساعت آن ها را مشخص خواهد کرد.


آیا پیلاتس به تنهایی به تناسب اندام کمک می کند؟


باید بیان کنیم که هیچ رشته ورزشی نمی تواند به تنهایی تناسب اندام را در پی داشته باشد.

بنابراین لازم است در کنار انتخاب ورزش از رژیم غذایی مناسب نیز استفاده کنید.

همانطور که در بالا اشاره شد برای برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب لازم است ابتدا ترکیبات بدنی شما مشخص شود. علاوه بر انجام این دست ورزش ها می توانید در کنار تمرینات آن ها از تجهیزات ورزشی مانند جلیقه های تناسب اندام نیز استفاده کنید تا سرعت شما را برای رسیدن به ایده آل تان بیشتر کند.

برای آگاهی از این تجهیزات می توانید به سایت فیت بادی مراجعه کنید و از طریق مشاورین این مرکز اطلاعات لازم را حاصل کنید. در این مرکز متخصصین فیزیولوژی ورزشی و متخصصین تغذیه در مسیر تناسب اندام کنار شما خواهند بود. 


به خاطر داشته باشید رسیدن به تناسب اندام مستلزم پیروی از زنجیره تناسب اندام است که در صدر آن آنالیز بدن قرار دارد و در در انتها رژیم غذایی مناسب. بنابراین برای اینکه از وقت و هزینه خود نهایت استفاده را کنید به یک مرکز معتبر تناسب اندام مراجعه کنید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *