معرفی ورزش زومبا

ورزش مهیج زومبا ؛ ورزش با موزیک


در کنار تمام ورزش هایی که اکنون مورد استقبال افراد بسیاری است مانند بدنسازی، کراس فیت و یا بادی بیلدینگ ورزش های ریتمیک نیز مورد استقبال بسیاری قرار گرفته. این ورزش ها شامل ایروبیک و زومبا است که در آن موسیقی اصلی ترین عمل برای ایجاد انگیز است. در واقع می توان ادعا کرد که ورزش ها به دو دسته ورزش های ریتمیک و ورزش های غیر ریتمیک تقسیم می شود که همسو با یکدیگر در حال پیشرفت و جذب طرفدار هستند.

بسیاری از بانوان به دلیل عدم تمایل به داشتن اندامی عضلانی به دنبال ورزش های پرتحرک برای تناسب اندام می روند که در آن استفاده از لوازم باشگاهی مانند دمبل و وزنه وجود نداشته باشد. این افراد ورزش های ایروبیک و زومبا را برای دست یافتن به ایده آل خود ترجیح می دهند. علاوه بر این برای افرادی که به افسردگی مبتلا هستند و عموما خلق پایین دارند این ورزش ها توصیه می شود. برای این دست افراد یکنواختی تمرینات و هیجان نداشتن آن ها خوشایند نیست.

اگر شما نیز به دنبال یک ورزش پر هیجان هستید ما به شما زومبا را پیشنهاد می دهیم. در ادامه مطالبی را پیرامون این ورزش نوظهور می خوانید:

زومبا چیست؟

اکنون در کنار رشته های مختلف ورزشی، ورزش زومبا در اغلب باشگاه های تناسب اندام حضور دارد. ورزش زومبا به دلیل برخورداری از موزیک های هیجان انگیز می تواند اهداف شما از ورزش کردن را برآورده کنید. اما چطور؟

قطعا می دانید که تحرک بالا می تواند موجب کاهش چربی های مازاد بدن شود و در طول زمان تناسب اندام را به ارمغان آورد. آنچه موجب حرکت و تحرک در افراد می شود شنیدن موسیقی و انجام حرکات ریتمیک است. شاید شما نیز شنیده باشید که به افرادی دارای اضافه وزن بالا هستند روزانه چند دقیقه رقصیدن را توصیه می کنند.

ورزش هایی مانند ایروبیک و زومبا که پایه و اساس آن ها با موزیک بنا شده است بهترین گزینه برای افرادی است که محرکی برای انجام حرکات ورزشی می خواهند. اما این دو ورزش تنها تحرک با موسیقی را ایجاد نمی کنند.

در این ورزش ها حرکات و تمرینات خاصی آموزش داده می شود که موجب تناسب اندام به شکل اصولی خواهد شد. در این ورزش لاتین با استفاده از تمرینات و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و این ابتدای راه کاهش وزن و تناسب اندام است.

تاریخچه ورزش زومبا؛ فراموشی که ورزش آفرید

ابداع کننده این ورزش فردی به نام ” آلبرتو بتو پرز ” بوده که مربی ایروبیک از کشور کلمبا است. این مربی در اتفاقی غیر منتظره توانست این ورزش را ابداع کند.  “آلبرتو” که یک رقصنده کلمبیایی ماهر نیز بود به دلیل فراموش کردن نوار موسیقی خود موجب شد یک رشته ورزشی جدید از شاخه های ایروبیک به وجود آید.

او برای برگزاری کلاس بدون موسیقی از هنر رقصیدن خود استفاده کرد و سپس با یافتن چند کاست موسیقی لاتین نوعی از از ایروبیک و رقص را با یکدیگر تلفیق کرد.

اثر تولید شد او بعد ها “زومبا” نامیده شد که ترکیبی از حرکات ایروبیک و رقص بود. در این ورزش چند نوع رقص به نام های هیپ هاپ، سوکا، سامبا، سالسا، مرنگ و مامبو وجود دارد. البته که در این ورزش برخی حرکات مانند اسکوات و لانچ نیز انجام می شود. در حال حاضر مراکزی که به آموزش این ورزش مشغول هستند بیش از 200000 باشگاه در 180 کشور جهان است.

فواید ورزش زومبا 

فواید این ورزش را می توان در دو دسته فواید جسمی و فواید روحی دسته بندی کرد. زومبا از لحاظ جسمی می تواند به بالا بردن مکانیسم بدن و افزایش سوخت و ساز آن کمک کند که برای افراد دارای اضافه وزن کاهش وزن را در پی خواهد داشت. اما به لحاظ روحی برای افرادی که از نظر روحی افسرده و مضطرب هستن بسیار نشاط آور و آرامبخش است.

ورزش زومبا انواع ورزش زومبا 

همانطور که اشاره شد ورزش زومبا می تواند با دو هدف تقویت روحیه و همچنین تناسب اندام انجام شود، بنابراین دو هدف انواع ورزش زومبا از قرار زیر است.

  • Zumba Gold

این نوع از ورزش زومبا برای افراد مبتدی و سالمندان پیشنهاد می شود.

  • Zumba Step

از این نوع زومبا برای تقویت پایین تنه استفاده می شود که ترکیبی از ایروبیک استپ با موسیقی است.

  • Aqua Zumba

این نوع ورزش زومبا در آب کم عمق صورت می گیرد.

  • Zumba Toning

این ووزش نام حرکاتی که است که افراد با “چوب تونینگ” انجام می دهند. تمرین با این چوب ها موجب تقویت ماهیچه های شکم، ران و بازو می شود. در این نوع از زومبا ترکیب حرکات کاریو و تمرینات قدرتی دیده می شود.

  • Zumba in Circuit

ترکیب تمرینات دوره ای با رقص این نوع زومبا را ایجاد کرده است. که در زمان های متفاوتی انجام می شود.

  • Zumba Kids

این زومبا برای کودکان 3 الی 11 سال مناسب است.

  • Zumba Gold-Toning

این کلاس ها برای افراد میانسالی مناسب است که در پی هماهنگی عضلات و تقویت عضلات خود هستند.

  • Strong by Zumba

این ورزش برای افزایش انگیزه ورزشکاران ترکیبی از تمرینات دوره و موسیقی است.

  • Zumba Sentao

این ورزش برای تقویت استقامت بدن به کمک صندلی انجام می شود که در آن از وزن ورزشکار به عنوان وزنه استفاده می شود

محدودیت های ورزش زومبا

حتی ساده ترین ورزش ها که به تصور شما نمی توانند آسیب زننده باشند برای برخی افراد منع می شوند. اما به طور کلی ورزش زومبا برای تمامی افرادی که دارای سلامت جسمانی هستند مفید است. افراد میانسال و کودکان کم سن نیز می توانند از این ورزش استفاده کنند. آنچه در این زمینه مهم است توجه به بیماری های زمینه ای است . اگر دچار نقص جسمی هستید و یا یک بیماری زمینه ای مانند بیماری تنفسی و یا قلبی و عروقی دارید بهتر است قبل از شروع این ورزش با پزشک و مربی خود مشورت کنید.

ورزش زومبا لزوم استفاده از مشورت های متخصصین 

با انتخاب هر نوع ورزشی باید برای شروع با متخصصین و مربیان حرفه ای آن ورزش مشورت کنید. ورزش ها گرچه بهترین عامل برای تندرستی بدن انسان شناخته می شوند، می توانند در مواقعی خطرآفرین و تهدید کننده زندگی افراد نیز باشند. تحت نظر قرار گرفتن برای انجام ورزش ها می تواند از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری کند.حرکات ورزش زومبا باید به طور کامل و صحیح آموزش داده شود تا بدون آسیب جسمی افراد به تناسب اندام دست یابند.

تعداد جلسات زومبا 

به طور کلی این ورزش سه روز در هفته در 30 الی 45 دقیقه انجام می شود. اما این برنامه نمی تواند برای هر فردی یکسان باشد. تعداد جلسات اشاره شده برای افرادی است که از سلامت جسمی عمومی برخوردارند. با این حساب اگر همین افراد بخواهند به شکل هدفمند برای کاهش وزن با زومبا اقدام کنند باید برای تعیین تعداد جلسات از دستگاه آنالیز بدن برای دریافت اطلاعات جامع اندام خود استفاده کنند. در مرکز فیت بادی دستگاه های آنالیز بدن می توانند مرجع دقیقی برای ارائه برنامه غذایی و ورزشی باشند. در برخی مواقع با اطلاعات بدست آمده از آنالیز بدن مربیان مصرف مکمل ها را نیز توصیه می کنند. (میتوانید مقاله آنالیز بدن را مطالعه کنید ) به خاطر داشته باشید تجویز مکمل ها بدون نظر متخصص و آنالیز بدن ممکن نیست، بنابراین بدون آگاهی از مکمل های غذایی استفاده نکنید.

بهترین مرکز برای ورزش زومبا 

مهمترین معیار برای انتخاب یک مرکز خوب باید اطمینان از حضور متخصصین و مربیان حرفه ای باشد. مرکز فیت بادی ضمن برخورداری از تجهیزات به روز و دستگاه های آنالیز بدن با وجود مربیان و متخصصین و مشاورین تخصصی می تواند یک رژیم غذایی کامل و یک برنامه تمرینی مناسب با اندام شما را در اختیارتان قرار دهد. این مرکز با برخورداری از امکانات بالا تا رسیدن تناسب اندام شما در کنارتان خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *