فیت بادی

خدمات ورزشی فیت بادی

خدمات ورزشی

تجهیزات ورزشی EMS

تجهیزات ورزشی EMS

لاغری و تناسب اندام

لاغری و تناسب اندام

دستگاه آنالیز بدن Inbody

آنالیز بدن و پرورش اندام

مکمل های ورزشی

مکمل

رژیم غذایی

رژیم غذایی

چربی احشایی چیست و چگونه میزان آن را در بدن کاهش دهیم؟

کاهش چربی احشایی در بدن

کاهش چربی احشایی در بدن مرکز تناسب اندام فیت بادی


چربی احشایی چیست و چگونه میزان آن را در بدن کاهش دهیم؟

چربی احشایی منظور جمع شدن چربی در بدن ما است، اما این چربی بیشتر در لایه های پوستی کمر، ران ها و در نواحی اندام های شکمی جمع می شوند. چربی احشایی مانند چربی های دیگر زیرپوستی نیست و مبارزه با آن کمی سخت تر است.

گاهی ممکن است تجمع این چربی های زیر پوستی آن قدر زیاد باشد و مبارزه با رفع آن سخت باشد که مجبور به عمل جراحی شوید. اما لازم بذکر است که در مواردی پزشکان هنوز نمی دانند چطور می توانند لایه احشایی را برش دهند.

چربی احشایی معمولا در رایج ترین حالت در حفره شکمی جمع می شود و نام این چربی را “چربی فعال” نیز نامیده اند. چرا که این مدل عملکرد هورمن های بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین دلیل اگر این چربی در بدن شما بیش از حد مجاز ذخیره شود می تواند پیامد های مخرب و بدی را همراه داشته باشد.

شاید برای شما سوال باشد که این چربی چند درصد بدن ما را گرفته است. در حالت کلی چربی احشایی تشکیل دهنده 10 درصد چربی های بدن ما است.
اما چگونه باید میزان این چربی را بدن مورد سنجش قرار دهیم؟ دو روش بسیار دقیق برای تعیین میزان چربی احشایی وجود دارد که عبارتند از:

• سی تی اسکن

• MRI

این روش ها بسیار دقیق هستند اما هزینه بسیار زیادی را باید برایشان خرج کنید که برای بسیاری از افراد مقدور نیست. به همین دلیل می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد. اما این روش دقت اندازه گیری دقیقی ندارد. پزشک می تواند به سوال پرسیدن درباره رژیم غذایی و سبک زندگی فرد متوجه میزان این چربی در بدن او بشود و درصد آن را در بدن تخمین بزند.

همچنین طبق مطالعات انجام شده اندازه شکم را می توانید یک شاخص در اندازه گیری چربی احشایی بدن قرار دهید و از روی آن بفهمید که چربی احشایی در بدن تان بالا است یا خیر؟

خانم ها اگر سایز دور شکمشان بیشتر از 80 و آقایان اگر بیش از 90 سانتی متر باشد. احتمال خطر چربی احشایی در بدن شان وجود دارد.

علاوه بر این BMI هم شاخص مناسبی برای اندازه گیری میزان چربی احشایی است. به طوری که اگر این شاخص بیش از 25 باشد شما اضافه وزن دارید که همین امر باعث می شود تجمع چربی احشایی در بدن تان بیشتر باشد.

این نکته بسیار قابل توجه است که اگر میزان چربی احشایی در بدن شما بالا رود، خطر ابتلا به حمله قلبی، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و آلزایمر را در افراد افزایش می دهد.

عوامل موثر در چربی احشایی

6 عامل موثر بر میزان چربی احشایی بدن

• ورزش کردن

ورزش کردن را به یک عادت برای خود در زندگی تبدیل کنید چرا که از هر جهت به سلامت شما کمک می کند و همچنین با ورزش کردن می توانید چربی احشایی خود را کاهش دهید. برای از دست دادن چربی احشایی بهتر است که ورزش های هوازی را انتخاب کنید که ضربان قلب تان افزایش یابد.

ورزش هایی مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا و یا می توانید از تمرینات قدرتی مانند بلند کردن وزنه نیز استفاده کنید. چرا که ورزش های قدرتی باعث می شود حجم عضلات شما بیشتر شود. اگر شما بتوانید روزانه 30 دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید می توانید چربی احشایی خود را کاهش دهید.

• استرس

هنگامی که شما تحت تاثیر استرس قرار می گیرد بدن تان هورمن کورتیزول را ترشح می کند. ترشح این هورمون در بدن باعث می شود میزان چربی احشایی در بدن شما افزایش پیدا کند.

بنابراین اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که سطح چربی بدن تان بالا است، توصیه می کنیم که حتما میزان استرس بدن خود را کاهش دهید. در این راستا می توانید مدیتیشن کنید تا استرس شما کنترل شود.

• رژیم غذایی

یکی از موثرترین روش هایی که می تواند به کنترل چربی احشایی در بدن شما کمک کند رژیم غذایی سالم است. به شما توصیه می کنیم در این رژیم خود میزان قند و غذاهای پرچرب را کاهش دهید و از غذاهای سالم مانند انواع گوشت کم چرب، میوه و سبزی، کربوهیدرات های پیچیده مانند حبوبات و غلات بیشتر استفاده کنید.

همچین به شما پیشنهاد می کنیم در رژیم غذایی خود جهت پخت و پز به جای سرخ کردن مواد غذایی، از روش های آبپز کردن، بخارپز، کبابی و گریل استفاده کنید.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد : تنظیم رژیم غذایی اصولی با دستگاه آنالیز بدن

 

• اطمینان حاصل کنید که مرتباً یک شب خوب بخوابید

خواب کافی می تواند به کاهش چربی های احشایی کمک کند، شب ها به میزان کافی بخوابید و خواب مناسبی را در یک شب تجربه کنید. این امر باعث می شود این چربی در بدن شما به حد تعادل خود برسد.

• مصرف الکل را محدود کنید

مصرف مشروبات الکلی باعث کلسترول و چربی خون بالا می شود. همچنین این امر بر روی چربی احشایی نیز تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر می خواهید میزان این چربی را بدن خود کاهش دهید، توصیه می کنیم از مصرف مشروبات الکلی دست بکشید و آن ها را برای همیشه کنار بگذارید.

• ترک سیگار

یکی دیگر از مواردی که به افزایش چربی احشایی در بدن کمک می کند مصرف دخانیاتی مانند سیگار است. افرادی که سیگار می کشند به نسبت افرادی که سیگار نمی کشند چربی احشایی بیشتر در بدن شان ذخیره شده است. از این رو به شدت توصیه می شود که برای کاهش چربی احشایی در بدن بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید.

مضررات چربی احشایی

چرا چربی های احشایی مضر هستند؟

چربی های احشایی درست نزدیک کبد، روده ها و قلب ما جمع می شوند. به همین خاطر افزایش این چربی به شدت برای ما مضر خواهد بود. این چربی می تواند خطر ابتلا به کلسترول خون و تری گلیسیرید در افراد را افزایش دهد.

همچنین سلول های چربی موجود در بدن ما این قابلیت را دارند که ماده به نام سیتوکن بسازد، سیتوکن یک ماده ای است که التهاب زا می باشد. با بالارفتن چربی و ذخیره شدن آن در اطراف قلب، کبد و روده ها باعث می شود سطح التهاب افزایش پیدا کند که با افزایش آن بدن در برابر انسولین از خود مقاومت نشان می دهد.

همچنین چربی احشایی به رگ اصلی کبد نیز بسیار نزدیک است. به این رگ پورتال می گویند. وظیفه پورتال این است که خونی که سرشار از مواد مغزی است را از روده به کبد منتقل می کند.

همان گونه که در ابتدا نیز گفته شد چربی احشایی از نظر متابولیکی بسیار فعال است. یعنی به عبارت ساده تر این چربی احشایی در مسیرهای متابولیک بدن دخالت می کنند. اسیدهای چرب آزاد از چربی های احشایی می توانند به سمت رگ پورتال حرکت کنند و هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، کبد میزان کلسترول بیشتری را تولید می کند.

تفاوت چربی احشایی با چربی زیر پوست

تفاوت چربی احشایی با چربی زیر پوستی چیست؟

شاید بگویید اگر چربی احشایی در زیر پوست است پس چربی زیر پوستی چیست؟ و اصلا تفاوت بین این دو چیست؟
چربی زیر پوستی، نوعی چربی است که بدن ما به آن نیاز دارد.

این چربی با دوباره پر کردن ذخیره های انرژی بدن، به ما سرزندگی و نشاط می بخشد. این چربی باعث می شود ما در هنگام سرما، ما را گرم می کند. همان گونه که می دانید با مصرف برخی مواد غذایی بدن ما چربی در خود ذخیره می کند. اما هنگامی که ما بیش از اندازه غذا بخوریم، بدن ما شروع به ذخیره چربی در نزدیک اندام ها می کنند و به زیر پوست ایم چربی ها را جمع نمی کند. چنین لایه چربی داخلی، چربی احشایی نامیده می شود.

هنگامی که چربی احشایی بالا می رود در اطراف معده، کبد، کیسه صفرا، روده ها، کلیه ها و دستگاه تناسلی جمع می شوند. چربی اضافه احشایی راه خون و لنف را به اندام های داخلی می بندد.

همچنین در ریه ها نیز اختلال ایجاد می کند و تهویه ریه ها بدتر می شود و اکسیژن متوازن به بدن شما نمی رسد، که همین امر باعث می شود شما دچار مشکل تنفسی شوید و گاها در خواب احساس سنگینی در قفسه سینه کنید و نتوانید به راحتی نفس بکشید.


این مطلب میتواند برای شما مفید باشد : تشخیص میزان توده چربی بدن با آنالیز بدن

 

افرادی با چربی احشایی بالا

چرا برخی افراد چربی احشایی بیشتری دارند؟

احتمالا برای شما هم سوال اساسی پیش می آید که چرا برخی افراد نسبت به برخی دیگر داردای چربی های احشایی بیشتری در بدن هستند؟

• طبق مطالعات انجام شده، دانشمندان به این موضوع پی بردند که ژنتیک در افراد می تواند تاثیر به سزایی داشته باشد و در چربی احشایی هم بی تاثیر نیست.

• یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود افراد نسبت به دیگران چربی احشایی بالایی داشته باشند، تغذیه نامناسب این افراد است. که این مورد بسیار تاثیرگذار است و همان طور که در بالا ذکر کردیم برای کاهش این چربی بهترین روش تغذیه مناسب و سالم است.

• یک از عوامل مهم این است که شما با ورود به سن پیری و میانسالی خواه ناخواه فعالیت بدن تان کاهش پیدا می کند که همین امر باعث افزایش چربی احشایی در بدن شما می شود. چرا که عدم تحرک باعث کاهش و تضعیف ماهیچه ها شده و به جای آن چربی در بدن ایجاد می شود.

• استرس تأثیر قابل توجهی در محل ذخیره چربی در بدن ما دارد. محققان دریافتند که هورمون استرس، کورتیزول، ذخیره چربی احشایی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

• زنانی که به سن یائسگی می رسند و یائسه می شوند به دلیل اینکه هورمون های بدن شان تغییر می کند، نسبت به تجمع و ذخیره چربی احشایی حساس تر می شوند. از این رو چربی احشایی در بدن آن ها بیشتر از زنان دیگری است که پریود می شوند.

سخن پایانی

در حالت کلی تجمع بیش از حد چربی های احشایی می تواند به بدن آسیب جدی بزند و پیامد های مخربی داشته باشد. از این رو بهتر است قبل از بالا رفتن این چربی در بدن به فکر پیشگیری و کاهش آن باشید. اما سوال اینجاست که چطور تشخیص دهیم که این چربی های اضافی احشایی هستند یا خیر؟ و یا اگر در دسته چربی احشایی قرار می گیرند به چه میزانی هستند؟

خوشبختانه در حال حاضر با روش های متنوع آنالیز بدن که با دستگاه های مختلفی صورت می گیرد، می توان میزان توده های بدنی را به طور مشخصی بررسی و ارزیابی کرد. این دستگاه ها اغلب در مراکز تناسب اندام وجود دارند که می توانید بنابر نیاز خود از آن ها استفاده کنید.

در مرکز فیت بادی دستگاه بادی کامپوزیشن می تواند به طور دقیق میزان چربی احشایی بدن را ارزیابی کند. البته به خاطر داشته باشید تنها اندازه گیری مهم نیست؛ شما باید تحت نظر یک متخصص و یک مربی ورزشی و همچنین یک مشاور تغذیه برای کاهش این نوع چربی اقدام کنید.

اگر شما نیز تصور می کنید که چربی های بدنی تان با توجه به توضیحات داده شده در دسته بندی چربی احشایی قرار می گیرد می توانید با مراجعه به مرکز فیت بادی در مسیر سلامتی و تناسب اندام گام بردارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *