فیت بادی

خدمات ورزشی فیت بادی

خدمات ورزشی

تجهیزات ورزشی EMS

تجهیزات ورزشی EMS

لاغری و تناسب اندام

لاغری و تناسب اندام

دستگاه آنالیز بدن Inbody

آنالیز بدن و پرورش اندام

مکمل های ورزشی

مکمل

رژیم غذایی

رژیم غذایی

اهمیت اندازه گیری درصد چربی بدن و pbf در مقایسه با BMI

اهمیت pbf در مقایسه با BMI

اهمیت pbf در مقایسه با BMI


اهمیت بیشتر اندازه گیری درصد چربی بدن و pbf در مقایسه با BMI 

pbf در مقایسه با BMI ؛ بسیاری از ما قطعا همیشه با این مشکل روبرو هستیم که دوست ما با قد و وزن مشابه ما از ما بسیار خوش اندام تر و متناسب تر است. همین افراد دارای BMI یا شاخص توده بدنی یکسانی هم هستند. اما آیا تا به امروز علت این تفاوت را فهمیده اید؟

بسیاری از ما همیشه فکر می کنیم شاخص درست محاسبه تناسب اندام ما  BMI است اما باید بگویم این باور کاملا اشتباه است چرا؟

در ادامه به این موضوع مفصل خواهیم پرداخت. در مقابل شاخص توده بدنی یک اصطلاح دیگر به نام PBF نیز مطرح می شود.

این شاخص درصد چربی بدن را از عضله جدا می کند.

با توجه به این دو تعریف، کاملا در خواهید یافت که چرا شاخص BMI درصد درستی را نمایش نمی دهد.

چرا که اگر با توجه به BMI بخواهیم محاسبات خود را انجام دهیم یک ورزشکاری که کاملا تناسب اندام دارد می تواند اضافه وزن داشته باشد. اما این کاملا اشتباه است و این ورزشکار به دلیل سنگینی عضلات خود است که وزن بالایی دارد نه چربی های اضافی. اما دقیقا شاخص PBF شاخص درستی برای این سنجش و محاسبات خواهد بود این شاخص درصد چربی را از درصد عضلات جدا می کند.

BMIBMI و PBF چیست؟

BMI:

شاخص حجم بدن (Body Mass Index = BMI) یک فرمولی است که توسط آمارداران اهل بلژیک، آدولف کتلت گسترش یافت. این شاخص میزان حجم بدن شما را نشان خواهد داد.

معمولا BMI را سنجش دقیقی برای چاقی، لاغری و تناسب وزن یک فرد قرار می دهند. اما به همان مثال بالا توجه کنید، دو فرد را در نظر بگیرید یکی ورزش کار و متناسب و دیگری چاق. اما این دو هر کدام شرایط یکسانی از نظر قد، وزن، سن و … دارند. آیا هر دو به اضافه وزن دچارند و باید به فکر کاهش باشند؟

pbf در مقایسه با BMI ؛ پس بسیاری از متخصصان تغذیه به این موضوع پی بردند که شاخص توده چربی یا همان BMI نمی تواند شاخص مناسبی در سنجش چاقی و لاغری یک فرد باشد. به همین دلیل بسیاری از آن ها با استفاده از شاخص PBF، چاقی، لاغری و تناسب اندام را در فرد می سنجند.

PBF:

شاخص است که چربی را از عضلات جدا می کند و در نتیجه وزن فرد متناسب با عضلاتی که در بدن دارد محاسبه می شود. در این صورت یک ورزشکار در مقایسه با یک فرد چاق که چربی در بدن دارد، یکی نیست و اضافه وزن نخواهد داشت.

نحوه  اندازه گیری BMI:

BMI یا شاخص توده بدنی را می توانید با استفاده از یک فرمول ساده محاسبه کنید. فقط لازم به ذکر است که این شاخص به دو متغییر وزن و قد بستگی دارد. این مقیاس را می توان گفت تقریبا دقیق است. برای اندازه گیری توده بدنی BMI از فرمول زیر می توانید استفاده کنید.

عدد حجم توده بدن = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان ۲)

اگر بخواهیم با مثالی برای شما واضح تر توضیح دهیم: فردی را در نظر بگیرید که وزنی معادل 70 کیلوگرم و قدی معادل 180 سانتی متر است. توده بدنی فرد به صورت زیر خواهد بود.

وزن = ۷۰ کیلوگرم

قد = ۱٬۸ متر به توان ۲ = ۳٬۲۴

شاخص حجم بدن = ۲۱٬۶۰

 

 


 

 

این مطلب میتواند برای شما مفید باشد : اندازه گیری BMI بدن بصورت آنلاین 

 

شاخص توده بدنی به ما چه چیزی را نشان میدهد؟

شاید بسیاری با از افراد مطابق فرمول بالا توده بدنی خود را محاسبه کردند اما برایشان سوال اساسی این جا ایجاد می شود که این شاخص و اعداد و ارقام چه چیزی را به ما نشان می دهند؟ شاخص توده بدنی ممکن است در این بازه عددی باشد که اگر:

1. شاخص توده بدنی شما زیر ۱۸.۵ باشد، شما دچار کاهش وزن هستید و باید به وزن خود را افزایش دهید. در این مورد شما باید نگران لاغری خود باشید از این رو باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با یک رژیم غذایی متناسب بتوانید به صورت کاملا اصولی وزن خود را افزایش دهید تا به تناسب اندام برسید.

2. شاخص توده بدنی شما بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، شما در بازه وزن سالم قرار دارید و وزن شما ایده آل است. شما در این بازه اصلا نباید نگران وزن خود باشید چرا که شما در نقطه ایده آل وزنتان قرار گرفته اید و باید با رعایت یک رژیم اصولی و سبک زندگی سالم این اعداد را در همین بازه نگه دارید.

3. اگر BMI بدنتان بین ۲۵ و ۲۹.۹ است، شما دچار اضافه وزن هستید اما بازهم ناگفته نماند که این برای افرادی درست که عضله سازی نکرده اند و ورزشکار نیستند.

در این مورد شما شاید کمی دچار اضافه وزن باشید که می توانید با کمی تعادل ایجاد کردن بین غذاها و رعایت سبک سالم خواری این مشکل را حل کنید تا به چاقی نرسید. پس باید خیلی سریع به این مورد رسیدگی شود.

4. اگر شما جز افرادی هستید که شاخص توده بدنی تان بین ۳۰ و ۳۴.۹ باشد، شما فردی چاق هستید و باید به کاهش وزن خود کمک کنید. اما باز هم نکته عضله سازی مهم است و این افراد باید شاخص PBF را نیز محاسبه کنند.

یعنی مقدار چربی بدن را جدا از مقدار عضلات نیز مورد سنجش قرار دهند. اگر توده بدنی در این بازه دارید باید برای رفع چاقی خود با یک متخصص و یا مشاوره تغذیه صحبت کنید تا بتوانید با رعایت یک رژیم درست کاهش وزن داشته باشید. همچنین با ورزش درست و متناسب می توانید از چاقی خود کم کنید.

5. اگر شاخص توده ای شما بالای ۳۵ بود شما دچار چاقی مفرط هستید و باید قطعا به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا برای شما برنامه رژیم غذایی متناسب تجویز کند.

در این حالت حتی ممکن است پزشک برای شما جراحی های لاغری و یا استفاده از دستگاه های لاغری را توصیه کند. چرا که قرار داشتن در این بازه بسیار خطرناک است و ممکن است مشکلات و بیماری های بسیار زیادی را به دنبال خود داشته باشد.

بنابراین برای تعیین درست تاثیر وزن و قد شما بر تناسب اندام باید pbf در مقایسه با BMI را در محاسبه های خود در نظر داشته باشید .

برخی از متخصصان BMI یا شاخص توده بدن را به عنوان دقیق ترین راه برای تعیین تأثیر وزن بر سلامتی شما عنوان می کنند. در حقیقت ، در آخرین تحقیقات پزشکی از BMI به عنوان شاخصی برای وضعیت سلامتی و خطر بیماری کسی استفاده شده است.

 

شاخص توده ای PBF باید چه قدر باشد؟

اما شاخص PBF بیانگر چه اعدادی خواهد بود و هر یک از بازه های شاخص PBF نشان گر چیست؟ این شاخص برای زنان و آقایان بصورت جداگانه است.

در زنان:

  • چربی ضروری: 0-12 درصد
  • ورزشکاران: 14-20 درصد
  • تناسب اندام: 21-24 درصد
  • قابل قبول: 25-31 درصد
  • چاق: + 32 دصد

در مردان:

  • چربی ضروری: 2-4 درصد
  • ورزشکاران: 6-13 درصد
  • تناسب اندام: 14-17 درصد
  • قابل قبول: 18-25 درصد

آیا BMI برای همه قابل استفاده است؟

اگر بخواهیم پاسخ درستی به این سوال بدهیم باید مطابق با توضیحاتی که در بالا ذکر کردیم بگوییم خیر برای همه افراد قابل استفاده نیست. چرا که شاخص درستی برای ورزشکاران به حساب نمی آید. اما اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم و برای افراد معمولی در نظر گرفته شود می تواند شاخص مناسبی برای اندازه گیری چاقی و لاغری باشد. اما باز هم کاملا بی نقص و عیب نیست. چرا که بازه تکرار می کنیم که بی ام آی نمیتواند اطلاعات واقعی از ترکیب بدن مانند میزان عضله، استخوان،  چربی و سایر بافت ها ارائه دهد. به عبارت دیگر شاخص توده بدنی توانایی ندارد بین ماهیچه بدن شما و میزان چربی بدنتان تمایز ایجاد کند.


این مطلب میتواند برای شما مفید باشد : هر آنچه که باید در مورد شاخص توده بدنی و دستگاه آنالیز بدن بدانید

BMI یک ورزشکار:

این موضوع را در ابتدا مقاله مفصلا با یک مثال توضیح داده ایم که شاخص توده بدنی یک ورزشکار ممکن است در بازه اعداد و ارقامی باشد که دارای اضافه وزن باشد در حالی که او بسیار متناسب و فیت و ایده آل است. یعنی تیپ عضلانی این فرد باعث شده است که وزن بالایی داشته باشد اما چربی در بدنشان به شدت کم و به اندازه است. پس نمی توان گفت با محاسبه شاخص توده بدنی و فردی چاق است. از رو باید از شاخص pbf در مقایسه با BMI استفاده کرد تا بتوان بین میزان چربی بدن و عضلات تمایز ایجاد کرد. در این صورت می توان نظر درستی داد.

BMI  افراد مسن:

شاخص توده بدنی برای افراد مسن هم ممکن است به درستی نباشد چرا که افراد مسن، عضلاتشان در اثر کهولت سن کم و ضعیف می شود و بیشترین چیزی که در بدن آن ها می ماند چربی است. از این رو نمی تواند درصدی درستی به دست آورد. چرا که ممکن است با میزان چربی زیاد باز هم فرد مسن در دارای وزن ایده آلی باشد اما توده بدنی آن بیانگر مورد دیگری باشد.

BMI  کودکان و نوجوانان:

در مورد کودکان و نوجوانان نیز توده بدنی چیز دقیقی را نشان نمی دهد چرا که آن ها در سن بلوغ هستند و قد و وزن آن ها دائما در حال تغییر است و به یک عدد ثابت نرسیده است. پس در این افراد سرعت افزایش وزن گاها می تواند کاملا امری طبیعی باشد.

BMI  زنان باردار:

در بین زنان باردار نیز BMI شاخص درستی نیست چرا که این افراد قد ثابتی دارند و در حالت بارداری وزن آن ها متغییر خواهد بود به همین دلیل این شاخص عدد درستی را نشان نخواهد داد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *