تشخیص استایل بدنی

تشخیص استایل بدنی


استایل بدنی شما کدام است؟

احتمالا شما هم بارها به دکتر متخصص تغذیه و پزشکان دیگر مراجعه کرده اید و بارها این مورد را شنیده اید که استایل بدنی شما با خواهرتان، دوستتان و دیگران بسیار متفاوت است و یا در مواقعی عکس این موضوع هم شنیده اید که می گویند.

استایل بدنی شما با دوستتان، فلانی و دیگری شبیه است و می توانید از این حرکت ورزشی و یا این مدل روش تغذیه ای استفاده کنید. اما استایل بدنی چیست؟ چگونه استایل بدنی خود را بدانیم؟ آیا می‌دانستید که تنها با کشف راز و رمزِ تیپ بدنی خود می‌توانید به‌راحتی بدن رویایی‌تان را بسازید؟

بسیاری از افراد هرچه تمرین می کنند، به کمترین نتیجه ممکن می رسند، یا از هر وسیله ای برای کاهش وزن و لاغری استفاده می کنند بازهم لاغر نمی شوند و در آخر تمام انگیزه خود را از دست می دهند.

اما آیا به این فکر کردید چرا این اتفاق می افتد؟ باید بگویم شک نکنید که قطعا شما مسیر را اشتباه رفته اید. بهترین راه برای رسیدن به لاغری و تناسب اندام این است که باید بین برنامه تمرینی و تغذیه خود را متناسب با استایل بدنی انتخاب کنید.

هر استایل بدنی که با دو اصطلاح توضیح داده می شود که عبارت است از: قدرت و ضعف. این بدان معناست که هر بدنی قدرت و ضعف مربوط و مخصوص به خود را دارد.

یعنی ممکن است در استایل بدنی من قدرتی وجود داشته باشد که بدن دیگری وجود نداشته باشد و یا در استایل او نقطه ضعف استایلش محسوب شود.

این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد که با قدرت و ضعف بدنی خودتان کار کنید و یا بدنتان را با سه نوع استایلی که در ادامه می گوییم پرورش دهید.

در این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید استایل بدنی خود را بشناسید و بتوانید نقاط قوت و ضعف فرم بدن خود را پیدا کنید و متناسب با آن ها تغذیه و تمرینات خود را انتخاب کنید.

در حالت کلی سه نوع استایل بدنی موجود است

به طور کلی استایل های بدنی در سه گروه تقسیم بدنی می شوند که مطمئنا بدن شما هم در یکی از این گروه ها قرار دارید. این گروه ها همانطور که گفته شد با اصطلاحات ضعف و قدرت بدنی توصیف می شوند.

بدن هر فردی نقاط ضعف و قوتی دارد که همه ی آن ها با هم خصوصیات بدنی فرد را می سازند، شما نیز می توانید با استفاده از این مقاله ضعف ها و قدرت بدنی خود را بشناسید و بدن خود را در یکی از این 3 استایل قرار دهید، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید برای خود، بدنی زیبا و متناسب و خوش اندام رقم بزنید.

تشخیص استایل بدنی؛ اکتومورف

استایل اکتومورف

اولین استایلی درباره آن صحبت خواهیم کرد، استایل اکتومورف است. این مدل از بدن ها را در باشگاه های بدن سازی به وفور خواهید دید. آن ها اغلب زیر میانگین وزنی که باید باشند، هستند. این افراد ظاهری لاغر دارند. اکتومورف ها سوخت و ساز بدنی بسیار بالایی دارند.

این افراد اشتهای بسیار بالایی نیز دارند اما هر چه می خورند وزنشان اضافه نمی شود و همیشه از وزن کم خود شکایت می کنند.

این مدل استایل ها همان افرادی هستند که همه به آن ها حسادت می کنند و احتمالا همه ما یک رفیق با این استایل داریم که هر آن چه را که می خواهند می خورند اما خبری از چاقی آن ها نیست. حسرت این استایل بیشتر برای کسانی است که به قول خودشان با خوردن آب هم چاق می شوند.

ویژگی‌های استایل اکتومورف

افرادی که دارای استایل اکتومورف هستند، ظاهر ی همیشه لاغر دارند. معمولا قفسه سینه  باسن آن ها کوچک است. این افراد متابولیسم بالا و توده های چربی بدنی آن ها کم است. افراد با استایل اکتومورف بسیار پر انرژی هستند و هر چیزی که در ذهنشان بیاید و هوس کنند را می خورند و نگرانی و دغدغه چاقی ندارند. به راحتی انقدر می خورند تا سیر سیر شوند.

این افراد هر چقدر که ورزش می کنند نسبت به افراد دیگر با استایل بدنی دیگر، ماهیچه سازی در آن ها بسیار کند است. یعنی باید مدت زمان بیشتری از دیگران برای ماهیچه سازی خود به باشگاه بیایند. آن ها برای اینکه حتی یک کیلوگرم هم اضافه کنند دچار مشکل هستند و روند افزایش وزن در استایل بدنی آن ها بسیار به کندی انجام می شود.

 افراد مشهور با استایل اکتومورف

مردان مشهور با این استایل اکتومورف مانند: بروسلی، براد پیت، کریس راک، توبی مگوایر و ادوارد نورتون

و همچنین زنان مشهور: کیت ماس، کامرون دیاز، آدری هپبورن، سالیستا فلوکهارت

 رژیم غذایی مناسب برای اکتومورف

این افراد باید از غذاهای پرکالری مانند کره گیاهی، کره بادام زمینی، آواکادو و … استفاده کنند. حدود 60 درصد از غذای افرادی که دارای استایل اکتومورف هستند باید کربوهیدرات باشد و اگر نمی توانند در هر سه وعده غذایی خود، غذاهای پرکالری مصرف کنند.

بهتر است وعده های خود را بالا ببرند و حجم غذا در وعده ها را کمتر کنید. استفاده از معجون هایی با بستنی، شیر، فندق، کره بادام زمینی و همچنین مصرف شیر به این افراد توصیه می شود.

تشخیص استایل بدنی؛ اندومورف

استایل اندومورف

استایل دوم استایل اندومورف است که این استایل دقیقا در تضاد با استایل بدنی اکتومورف است. افرادی که استایل اندومورف دارند، برعکس اکتومورف ها اندامی بسیار بزرگ و چاق هستند، که در آنالیز بدنی که از این افراد گرفته می شود آن ها دارای ماهیچه های اندک اما حجم چربی بدنی زیادی هستند. آن ها نمی توانند به راحتی کاهش وزن داشته باشند. یعنی شاید با انجام تمرینات سخت و رژیم غذایی سخت بتوانند یک کیلوگرم کم کنند. این افراد آن دسته از افرادی هستند که بعد از رژیم به دلیل اینکه نتیجه ی مطلوب نمی گیرند بی انگیزه می شوند.

ویژگی‌های استایل اندومورف

این افراد درشت اندام هستند و توده ی چربی بدنی آن ها بسیار زیاد است و وعده های غذایشان بسیار سنگین است، آن ها به سرعت خسته می شوند و در گرفتن رژیم های غذایی و انجام دوره های ورزشی ناموفق هستند و نمی توانند به راحتی وزن خود را کاهش دهند و چون بافت چربی آن ها بسیار بالا است و بافت ماهیچه ای کمی دارند و یک حالت بی نظمی در اشتهای آن ها وجود دارد،گاهی بسیار پراشتها و گاهی کم اشتها می شوند. یعنی تعادلی بین اشتهای آن ها وجود ندارد و یا مانند استایل بدنی اول نمی توان گفت آن ها همیشه از اشتهای زیادی برخوردارند.

 افراد مشهور با داشتن استایل اندومورف

مردان و زنان مشهور که دارای این استایل هستند: جان گودمن، جک بلیک، فیلیپ سیمور هافمن، لوتر واندروس، واین نایت ،جنیفر لوپز، اوپرا وینفری، جنیفر هاتسون، کوئین لطیفه، بیانکه نولس

رژیم غذایی مناسب برای اندومورف

این افراد بهتر است هر وعده غذایی خود را کوچک انتخاب کنند و اندازه ی یک مشت هر چیزی را بخورند.، آن ها باید سعی کنند مقدار آب بیشتری بنوشند و با خوردن سبزیجات خود را سیر کنند، از رژیم های فرعی و ناسالم بپرهیزند و کالری روزانه خود را به 6 وعده غذایی تقسیم کنند و حدود 200 گرم از کالری روزانه خود را کم کنند، آن ها باید تنها 30% از برنامه غذایی خود را به کربوهیدرات اختصاص دهند و بیشتر غذا های فرآوری نشده و غلات را در برنامه غذایی خود قراردهند.

تشخیص استایل بدنی؛ مزومورف

استایل مزومورف

این استایل بدنی را می توان به راحتی شناسایی کرد زیرا افرادی که دارای این استایل اند دارای وزن مناسب هستند و مابین دو استایل قبل قرار دارند، آن ها می توانند هر دو ویژگی را داشته باشند. برخی از این افراد معمولا اسکلت بدنی بزرگ تری دارند و درصد چربی کمی دارند. و بعضی دیگر دقیقا برعکس هستند.

بیشتر افراد خواهان این استایل هستند مخصوصا در بین بانوان و ورزشکاران بیشتر قابل توجه است.

ویژگی‌های استایل مزومورف

در این افراد ساختمان بدنی کاملا متقارن و کمر آن ها باریک است و سر شانه های پهنی دارند، در آن ها بافت چربی کم و بافت ماهیچه ای به راحتی دیده می شود، این افراد با ورزش کردن می توانند ماهیچه بسازند، چربی سوزی برای آن ها به راحتی اتفاق می افتد.

افراد مشهور با استایل مزومورف

مردهای مشهور با استایل مزومورف مانند: آرنولد شوارتزنگر، سیلوستراستالونه، جورج کلونی، بروس ویلیس، مارک والبرگ و زنان مشهور این استایل: جنیفر گارنر، تینا ترنر، هال بری، آنجلا بست

رژیم غذایی مناسب مزومورف

این افراد باید میزان کربوهیرات مصرفی خود را بین 40 تا 60% برسانند، و هر وعده غذایی شان به اندازه یک مشت باشد، و وعده های غذای شان را به 5 وعده در روز تقسیم کنند و به اندازه کافی کالری بخورند تا توده ی ماهیچه ی آن ها حفظ شود.

ترکیب استایل‌های بدنی

شاید با خواندن این مقاله فکر کنید که این امکان وجود ندارد که شما ترکیبی از 3 استایل بدنی باشید، ولی ممکن است! در واقع این احتمال که یکی از این سه شکل خالص باشید بسیار کم است.

مثلا اگر شما یک اکتومورف قد کوتاه باشید یک امتیاز عالی برای شما خواهد بود تا در مسابقات سوارکاری شرکت کنید اما یک اندومورف خالص ممکن است شما را مناسب برای ورزش کشتی کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *