آنچه باعث شده ورزش تی آر ایکس از استقبال بی‌نظیری برخوردار باشد، شعارهایی است که پیرامون آن وجود دارد. افزایش استقامت بدن، عضله‌سازی، چربی‌سوزی و افزایش نتایج متابولیکی بدن باعث شده است هر روزه بر طرفداران این ورزش اضافه شود. در حال حاضر توجه به ورزش‌هایی که باعث افزایش استقامت بدن می‌شود بیشتر شده است و تی آر ایکس نیز به عنوان سردمداران این نوع ورزش‌ها شناخته می‌شود. این ورزش با قدمت بسیار طولانی که دارد اما در کشور ما به عنوان یک ورزش نوین و نوظهور شناخته می‌شود که در سال‌های اخیر طرفدارانی خود را دست پا کرده است. 

ورزش تی آر ایکس شباهت‌های فراوانی با ورزش‌های پیلاتس و یوگا دارد از این رو طرفداران تی آر ایکس عموما طرفداران این دو ورزش نیز هستند. با این حال ورزشکارانی که دو و دوچرخه سواری را به عنوان ورزش اصلی خود انتخاب می‌کنند برای انجام تمرینات استقامتی به این ورزش‌ها روی می‌آورند. 

اگر شما نیز به تازگی می‌خواهید برای تناسب اندامتان کاری کنید اما نمی‌دانید کدام ورزش مناسب اندام شما است پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این مقاله از دست ندهید. ما در این نوشتار موضوعات متنوعی را پیرامون ورزش تی آر ایکس مورد بررسی قرار داده‌ایم تا اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم:

تاریخچه ورزش TRX

هتریک در حالی که در سال 1997 در جنوب شرقی آسیا مستقر شده بود، به دنبال روش متفاوتی از آموزش نسبت به ورزش‌های عمومی بود. او برای محصولات کمربند جیو” “جیتسو” و “چتربازی” استفاده کرد. او به طور منظم در سالن ورزشی شرکت می کرد با این امید که بتواند با جلب توجه ورزشکاران، مربیان و مربیان، دستگاه خود را به نمونه اولیه عملیاتی برساند. هتریک ابتدا سیستم TRX خود را در باشگاه تناسب اندام Krav Maga در سانفرانسیسکو با 350،000 دلار آمریکا از سرمایه گذاران خصوصی که از طریق ارتباطات از طریق استنفورد و ارتش با آن‌ها ملاقات می‌کرد تاسیس کرد. او شروع به فروش خط تجهیزات آموزشی کرد که امروز به عنوان TRX شناخته می‌شود.

ورزش TRX چیست؟ورزش TRX چیست؟

ورزش تی آر ایکس مجموعه‌ای از تمرینات کششی و تعادلی است که موجب بالا رفتن استقامت بدن و عضلات می‌شود. البته که از دیگر مزایای این ورزش می‌توان به حفظ تعادل بدن، انعطاف‌پذیری آن ،چربی‌سوزی و ثبات اندام نیز اشاره کرد. با وجود اینکه تمرینات این ورزش به مانند ورزش بدنسازی بسیار مهیج و یا پر تحرک نیست، اما عضله‌سازی در آن بیشتر اتفاق می‌افتاد. عموما در تمرینات با وزنه این عضلات هستند به طور مستقیم تقویت می‌شوند، اما در ورزش تی آر ایکس علاوه بر تقویت عضلات سراسری بدن عضلاتی که موجب اتصال بافت استخوانی و بافت عضله می‌شوند نیز تقویت خواهند شد و این به دلیل استفاده از تمرینات استقامتی است که در این ورزش وجود دارد. 

ابزار اصلی در ورزش TRX کش‌های مخصوصی هستند که اغلب به رنگ قرمز و زرد تولید می‌شوند. این کش‌های بسیار مقاوم از جنس نایلون بوده که معمولا از تجهیزات دارای ارتفاع باشگاه‌ها یا از سقف آویزان هستند. این کش‌ها می‌توانند وزنی معادل 600 کیلو گرم را تحمل کنند، بنابراین ایمنی آن‌ها بسیار بالا است. گرچه در این ورزش تحرک خاصی دیده نمی‌شود، اما میزان عضله سازی و چربی سوزی در آن بیش از یگر ورزش‌های استقامتی و عضله سازی ماننند بدنسازی است. 

تاثیر و فواید ورزش TRXتاثیر و فواید ورزش TRX

همانطور که بارها اشاره شد این ورزش برای بالا بردن استقامت و انعطاف پذیری بدن بسیار مناسب است. اگر چه ممکن است در ورزش‌هایی که با وزنه سر و کار دارند میزانی از آسیب به مفاصل وجود داشته باشد، اما به دلیل اینکه در این ورزش فرد با وزن خود عضله سازی می‌کند و هیچ جسم سنگینی را حرکت نمی‌دهد میزان آسیب‌های ورزشی به حداقل می‌رسد، در واقع در این ورزش وزن خود فرد به کمک تناسب اندام او می‌آید. 

با انجام این ورزش میزان متابولیسم بدن ورزشکار یا همان سوخت و ساز بدن بالا می رود، بنابراین گزینه خوبی برای افراد چاقی است که به دنبال کاهش وزن هستند. از دیگر تاثیرات این ورزش می‌توان به تقویت عضلات و فرم دهی به آن‌ها و همچنین تقویت سیستم قلبی و عروقی اشاره کرد. 

شاید باور این موضوع سخت باشد اما تی آر ایکس یکی از ورزش‌هایی که است از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. چراکه تراکم مواد معدنی در ستون فقرات را تا 13 درصد افزایش می‌دهد. در صورتی که تمرینات این ورزش را در حضور مربیان با تجربه انجام دهید تاثیر شگرفی در تناسب اندام شما خواهد داشت. 

تمرینات این ورزش بر مرکزیت بدن متمرکز است و به دلیل استفاده از وزن ورزشکار می‌تواند موجب بالا رفتن استقامت و تقویت عضلات مرکزی و جانبی اندام به طور همزمان شود. در این ورزش به دلیل درگیری بدن با جاذبه زمین و حفظ تعادل توسط کش‌های مخصوص تمامی عضلات در تحرک هستند از این جهت مقاومت بدن به طور کلی افزایش پیدا می‌کند. این ورزش برای افراد چاق و دارای اضافه وزن و همچین افراد لاغری که در پی وزن گیری هستند بسیار توصیه می‌شود. 

آیا این ورزش محدودیت‌هایی نیز دارد؟

این ورزش برای تمامی افراد و تمامی سنین توصیه می‌شود، بنابراین محدودیت خاصی برای انجام آن وجود ندارد. افرادی که از ورزش‌های دیگر مانند دو، دوچرخه سواری، تنیس، فوتبال، بسکتبال، قایقرانی، ورزش‌های رزمی به طور کلی و شنا فعالیت دارند می‌توانند از ورزش تی آر ایکس به عنوان افزایش استقامت و قدرت بدنی استفاده کنند. برای این ورزشکاران حفظ تعادل بدن و همچنین استقامت عضلانی بی نهایت اهمیت دارد و تنها ورزشی که می‌تواند آن‌ها را  در این زمینه تقویت کند TRX است. برخی از ورزش‌ها مانند بدمینتون و یا تنیس که ورزشکاران بیشتر با یک طرف بدن خود فعالیت دارند می‌توانند با انجام تمرینات تی آر ایکس برای تقویت نقاط ضعیف بدن خود اقدام کنند. 

برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند ممکن است انجام این ورزش کمی چالش برانگیز باشد که چراکه تحمل وزن بالا توسط اندام فرد و حفظ تعادل در استفاده از کش‌های تی آر ایکس مشکل خواهد بود. ما به این افراد پی پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب این ورزش با کمک روش‌های دیگر در چربی سوزی مقداری کاهش وزن داشته باشند تا بتوانند این ورزش را به شکل اصولی انجام دهند. افرادی که دارای نقص بدنی هستند نیز می‌توانند از این ورزش را تحت نظر مربی انجام دهند. با این حال اگر به بیماری مقاومتی و یا عضلانی استخوانی مبتلا هستید بهتر است قبل از انجام این ورزش این مورد را با مربی خود در میان گذارید. 

عوارض که TRX به دنبال دارد

هر نوع ورزشی می‌تواند با تمام مزایای خود عوارض و خطراتی را برای وزشکاران به همراه داشته باشد و TRX نیز از آن مستثنی نیست. ممکن است کار با کش‌های تی آر ایکس کمی سخت و خطر آفرین باشد، بنابراین لازم است این ورزش را تحت نظر متخصصین انجام دهید. لذا قبل از اقدام به انجام تمرینات از مربیان حرفه ای در این زمینه کمک بخواهید. این مربیان عموما به فیزیولوژیست‌های ورزشی شناخته می‌شوند که متخصص تمرینات ورزش‌های حرفه ای هستند. 

تعداد جلسات لازم برای ورزش TRXتعداد جلسات لازم برای ورزش TRX

برای مشخص شدن تعداد جلسات مورد نیاز در طول هفته و یا در ماه و همچنین ساعت‌هایی که نیاز است تمرینات را انجام دهید ابتدا باید مشاوره ای با متخصصین این رشته داشته باشید. در مراکز معتبر مانند مرکز فیت بادی ابتدا از ورزشکار تست آنالیز بدن دریافت می‌شود. این تست تنها توسط شاخص توده بدنی BMA گرفته نخواهد شد. این شاخص تنها یک فاکتور برای مشخص شدن ویژگی‌های اندام شما است. بنابراین برای دریافت اطلاعات دقیق تر لازم است با دستگاه‌های آنالیز بدن ترکیبات بدنی شما مشخص شود. این اطلاعات می‌تواند مرجع دقیقی برای ارائه یک برنامه تمرینی دقیق و ایمن برای شما باشد. بنابراین توصیه می‌شود بدون آنالیز بدن برای این ورزش و هر نوع ورزش دیگری اقدام نکنید. 

بنابر میزان توده بدنی مانند میزان عضلات و ماهیچه‌ها، میزان چربی کلی بدن، میزان چربی احشایی، میزان مواد معدنی و پروتئینی، میزان آب بدن و چندین فاکتور دیگر برنامه ورزشی ای به شما ارائه خواهد شد که برای زمان مشخصی باید از آن تبعیت کنید. به خاطر داشته باشید که این برنامه باید همسو با تغییرات بدنی در شما تغییر کند بنابراین در حین انجام این ورزش نیازمند چندین جلسه آنالیز بدن هستید. در مرکز فیت بادی با تجهیزات به روز می‌توانید از این خدمات بهره مند باشید. 

آیا تنها ورزش TRX می‌تواند شما را به ایده آل‌تان نزدیک کند؟

باید بیان کنیم که هیچ ورزشی نمی‌تواند به تنهایی مفید فایده باشد. بنابراین در کنار تمرینات ورزشی نیازمند یک برنامه غذایی مفید و متناسب با اندامتان نیز هستید. آنالیز بدن که در قسمت قبل به آن اشاره شد در ارائه یک برنامه غذایی منحصر به فرد  و متناسب با نیاز جسمانی به شما کمک خواهد کرد. با توجه به میزان مواد و پروتئین‌های موجب در بدن و میزان چربی و عضله اندام شما می‌توان بهترین برنامه غذایی را در اختیارتان قرار داد. به خاطر داشته باشید برنامه غذایی در مرکز فیت بادی توسط متخصصین و مشاورین تغذیه صورت می گیرد.

بهترین مکان برای ورزش TRX

بهترین جایی که می‌توانید برای انجام این ورزش انتخاب کنید مکانی است که مشاورین تغذیه و مربیان در آنجا حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشکل یا سوالات شما پیرامون این ورزش بتوانند به راحتی به شما پاسخ دهند. در مرکز فیت بادی ضمن برخورداری از تجهیزات ورزشی و تجهیزات آنالیز بدن می‌توانید به راحتی به ایده آل خود دست یابید.  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *