افزایش طبیعی تستوسترون

افزایش طبیعی تستوسترون


افزایش طبیعی تستوسترون

افزایش طبیعی تستوسترون -تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه

تستوسترون یک هورمون مهم جنسی مردانه است که در بدن مردان 10 برابر زنان ترشح می شود که برای بدن مرد بسیار مهم است و کاهش آن فرد را دچار اختلال می کند.

آقایان هرچه سنشان افزایش پیدا می کند میزان هورمون تستوسترون در بدن آن به طور طبیعی کاهش پیدا می کند. اما باید بگویم روش هایی برای جلوگیری از این هورمون وجود دارد که آقایان در سنین بالا نیز این هورمون را بدن داشته باشند. چرا که هورمون تستوسترون جدا از این که یک هورمون جنسی است و به باعث میل جنسی آقایان می شود، برای حفظ سلامت عمومی بدن نیز ضروری است.

عدم وجود میزان کافی از تستوسترون در بدن آقایان روی ترکیب بدنی آن ها تاثیرات منفی می گذارد.

ترکیب بدنی مشخص کننده درصد چربی، آب و عضلات در بدن است. هنگامی که تستوسترون در بدن کاهش پیدا می کند، آقایان دچار افزایش وزن می شوند.

همچنین هنگامی که تستوسترون در بدن ترشح نشود، عملکرد و کیفیت جنسی هم دچار اختلال خواهد شد و فرد میل زیادی به رابطه جنسی نخواهد داشت.  هنگامی که روابط جنسی به خوبی نباشد، نعوظ کم و در نتیجه مرد نابارور می شود و در سنین بالا دیگر احتمال بارور کردن کاهش پیدا می کند.

اگر شما جز آن دسته از آقایانی هستید که نگران کاهش تستوسترون در بدن خود هستید و به حفظ سلامت خود می اندیشید باید بگویم که با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کارکرد های مهم تستوسترون، به تفکیک اندام، شامل موارد زیر می باشد:

  • مغز:ایجاد میل جنسی و همچنین خشونت و پرخاشگری
  • پوست:باعث رویش موهای سر و صورت و بدن می شود.
  • ماهیچه:باعث حجم و قدرت ماهیچه ها می شود.
  • استخوان:ساخت گلبول قرمز و استحکام استخوان ها
  • بیضه:تولید اسپرم ، رشد پروستات ، نعوظ

راه افزایش طبیعی تستوسترون

راه‌های طبیعی افزایش تستوسترون چیست؟

طبق مطالعات بر روی 9 هزار و 54 مرد در بازه سنی بین 19 تا 39 سال، پژوهشگران دریافتند که میزان طبیعی هورمون تستوسترون در مردان باید بین 264 تا 916 نانوگرم در هر دسی لیتر باشد.

که پایین تر و بالاتر از مقدار می تواند آقایان را دچار بیماری کند.

از این رو بسیاری از شرکت های تولید دارو، داروهایی جهت افزایش تستوسترون به بازار عرضه کردند. این داروها شاید برای مدتی مفید باشند اما باعث می شوند که به طور طبیعی این هورمون در بدن ساخته نشود.

ضمنا طبق مطالعات انجام شده دریافتند که این دارو می تواند در کنار مزیتی که دارند، عوارضی نیز داشته باشند. این دارو در بلند مدت ممکن است به سلامت بدن آسیب برساند.

در نتیجه بهترین روش افزایش تستوسترون در آقایان به کارگیری روش های افزایش طبیعی است که می توان به طور طبیعی با به کارگیری عادات و سبک زندگی سالم باعث افزایش این هورمون در بدن شویم.

خواب کافی

به طور کلی چه در آقایان و چه در بانوان کمبود خواب باعث می شود سطح هورمون ها در بدن کاهش بیابد.

تستوسترون هم در آقایت دقیقا به همین شکل است. یعنی مردانی که خواب کافی ندارند دچار کاهش تستوسترون می شوند.

با تنظیم ساعت خواب شما می توانید به سطح مطلوب تستوسترون در بدن تان کمک کنید. همیشه به خاطر داشته باشید که خواب مفید در طول روز شبانه روز بین هفت تا هشت ساعت است. در صورتی که کمتر از این مقدار باشد، شما با مشکلاتی اعم از کاهش تولید تستوسترون در بدن روبرو خواهید شد.

رژیم غذایی افزایش طبیعی تستوسترون

رعایت رژیم غذایی سالم

امروزه بسیاری از پزشکان و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم باعث می شود در بدن شما مقدار بیشتری تستوسترون تولید شود که این موضوع به سلامت عمومی بدن شما نیز بسیار کمک می کند.

همچنین همانگونه که در ابتدا نیز گفته شد، با کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن اضافه وزن نیز به سراغ اقایان خواهد آمد که همین اضافه وزن عوارض دیگری را به همراه خواهد داشت و همچنین کاهش سطح تستوسترون ناخواسته باعث پرخوری در مردان می شود که گاها برروی عملکرد اعصاب بدن نیز تاثیرگذار است.

همچنین به دلیل افزایش و کاهش متناوب وزن، هورمون های دیگر در بدن شما نیز آسیب خواهند دید. پس رژیم غذایی خود را متناسب پیش ببرید تا موجب ترشح  افزایش طبیعی تستوسترون  در بدن شما گردد.

بهترین رژیم برای متناسب نگه داشتن سطح هورمون تستوسترون استفاده از گیاهان ارگانیک است. همچنین آقایان باید به اندازه متعادل چربی، پروتئین و کربوهیدرات در روز مصرف کنند.

شما با رعایت رژیم غذاهای سالم و مغذی باعث می شود سطح همه هورمون ها در بدن تان به تناسب برسد از این رو سلامت عمومی بدن شما تضمین شده خواهد بود.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد : دریافت رژیم عذایی آنلاین 

کاهش وزن

بسیاری از دانشمندان به این نتیجه علمی رسیده اند که مردان چاق، تستوسترون کمتری در بدن دارند. طی یک آزمایشی که بر روی آقایان چاق بین بازه سنی 14 تا 20 سال انجام شد، دریافتند که آن ها تا 50 درصد کمتر از مردان با وزن عادی در بدن خود دارای تستوسترون هستند.

فعال بمانید

اگر می خواهید همیشه سطح مناسبی در بدنتان هورمون تستوسترون ترشح شود لطفا بی فعالیت نمانید، دست از ورزش کردن نکشید و جز آقایان تنبل نباشید. چرا که یکی از روش هایی که باعث افزایش تستوسترون در بدن شما می شود، میزان فعالیت بدنی است.

طبق مطالعات و پژوهش های مختلف، افزایش میزان فعالیت جسمانی بیشتر از اینکه برای کاهش وزن شما مفید باشد در جهت افزایش هورمون تستوسترون برای شما مفید است و باعث می شود متناسب و به اندازه این هورمون در بدن شما ترشح گردد.

اما در اینجا به این نکته مهم هم توجه کنید که در ورزش کردن هم زیاده روی نکنید، چرا که بسیاری با خواندن این مطلب سطح حرکات ورزشی خود را از تعادل خارج می کنند. اگر این تمرینات نیز بیشتر شود باز هم تستوسترون کمی در بدن شما تولید می شود. یعنی شما باید حد تعادل را در فعالیت های خود داشته باشید.

برای مثال آمار و ارقام به دست آمده از تحقیقات نشان داده است که دونده هایی که در زمینه دوی استقامتی فعالیت دارند به جای اینکه دارای تستوسترون زیادی باشند برعکس دچار کمبود تستوسترون در بدن هستند. به نظر می رسد که این کاهش تستوسترون در بدن آن ها به علت تغذیه نادرست و عدم توجه به انرژی کافی است.

کاهش استرس و هورمون تستسترون

کاهش استرس و تاثیر بر هورمون تستوسترون

استرس مزمن و بلند مدت همیشه بر تمامی جنبه های سلامت ما تاثیرگذار است و باعث اختلال در بدن ما می شود.

استرس در بدن هورمون کورتیزول را افزایش می دهد و هنگامی که این هورمون در بدن بالا می رود اثرات منفی بسیار زیادی را برروی بدن می گذارد.

برای مثال با بالا رفتن  کوتیزول، سیستم ایمنی دچار مشکل می شود. بسیاری از افراد با وجود استرس کم اشتها و یا پراشتها می شوند که این موضوع برروی سوخت و ساز بدن نیز اثر می گذارد.

بالا رفتن هورمون کورتیزول همچنین بر روی سطح تستوسترون نیز اثر منفی می گذارد و باعث کاهش این هورمون در بدن می شود. پس آقایان با وجود تمام مشغله های زندگی و شغلی باید استرس خود را کاهش داده و به فکر سلامت خود باشند.

اما این جا یک وجه تمایز بین آقایان و خانم ها وجود دارد. بانوان با بالارفتن استرس، میزان تستوسترون در آن ها نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل واکنش بدن مردان و خانم ها در مقابل استرس باهم متفاوت خواهد بود. برای همین است که آقایان با افزایش استرس پرخشاگرتر، نگران تر و به اصطلاح بی احساس تر می شوند.

کنترل مصرف برخی از داروها

بسیاری از داروها را مصرف می کنیم تا برخی بیماری ها و مشکلاتمان را رفع کنیم. اما بعضی از داروها عوارضشان مستقیم برروی هورمون ترشح تستوسترون خواهد بود به همین دلیل حد الامکان باید مصرف آن ها را کم کنیم.

برای مثال داروهایی مانند استاتین ها که برای کاهش کلسترول مصرف می شود باعث کاهش تستوسترون می شود. به همین دلیل بهتر است جهت پایین آوردن کلسترول از رژیم های خاصی پیروی کنید و با یک رژیم متناسب و ورزش کردن میزان کلسترول خون را کاهش دهید.

در این صورت با افزایش تستوسترون روبرو خواهید بود که علاوه بر رفع مشکل کلسترول به سلامت عمومی خود نیز با ترشح هورمون تستوسترون کمک شایانی کرده اید. اما لازم به ذکر است که نباید این دارو  را سر خود نیز قطع کنید قبل از آن به پزشک معالج خود مراجعه و مشورت کنید.

کاهش توستسترون در زمان مصرف دخانیات

پرهیز از مصرف الکل و دخانیات

مصرف الکل و دخانیات باعث می شود سطح هورمون تستوسترون در آقایان کاهش پیدا کند. همچنین مصرف الکل بر روی تمامی غدد و هورمون های جنسی مردانه تاثیر گذار خواهد بود و اثرات منفی می گذارد که گاها منجر به نابارور شدن آقایان می شود و یا میل جنسی و نعوظ در آن ها نیز کاهش پیدا می کند.

با مصرف الکل سلول های بدن تخریب می شود و همین امر باعث می شود هورمون ها واکنش های منفی از خود نشان دهند که یکی از آن ها کاهش هورمون تستوسترون در آقایان است.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد : نوشیدن الکل و تمام مضرات آن 

سخن پایانی

تستوسترون در بدن آقایان نقش بسیار حیاتی را ایفا می کند به همین دلیل از بدو تولد در بدن آن ها تولید می شود و باعث رشد اندام های جنسی در پسران می شود.

این هورمون باعث تولید اسپرم، افزایش میل جنسی، توزیع چربی در بدن و تقویت عضلات و تولید گلبول های قرمز در بدن آقایان می شود. برای اینکه همیشه این موارد را داشته باشید و فردی سالم باشید با یک سبک زندگی درست می توانید سطح تستوسترون را در بدن خود متعادل نگه دارید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *