سن بیولوژیک با آنالیز بدن در فیت بادی

سن بیولوژیک با آنالیز بدن , بدست آوردن دقیق سن بیولوژیک با آنالیز بدن


سن بیولوژیک با آنالیز بدن , همه ما انسان ها هنگامی که به دنیا می آییم بعد از گذشت یکسال از زندگیمان برای ما جشن تولید می گیرند و از آن پس با فوت کردن هر شمع یکسال بر سن عددی ما اضافه می شود.

اما آیا به این فکر کردید که ما به جز سن عدد یک سن بیولوژیکی دیگر نیز داریم؟ آیا عددهای شمع کیک تولدمان، همان سن بیولوژیکی ما را نیز بیان می کند؟ باید بگویم نه این طور نیست، سن بیولوژیکی ما با سن عددی ما بسیار متفاوت است. اما سن تقویمی و سن بیولوژیکی چه هستند و تفاوت این دو با یکدیگر چیست؟

سن تقویمی chronological age  یا به اختصار CA

سن تقویمی شاخصی است که همه ما با گذر عمری و پیری از آن استفاده می کنیم و در واقع روند تکاملی ما را از بدو تولد تا مرگ مشخص می کند. اما  احتمالا بارها این جمله را شنیده اید که می گویند: فردی با سن 70 سال آنقدر سرزنده است که انگار تازه 50 ساله است، همان قدر پر انرژیست.

بله دقیقا باید بیان کنیم که سن تقویمی شاخص مطلوبی برای پیشرفت روند پیری نیست زیرا اگر دو نفر با سن تقویمی یکسان را در نظر بگیرید، با توجه به برخی خصوصیات مانند ژنتیک، محیط زندگی و عادت و سبک زندگی تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند. در نتیجه سن واقعا فقط یک عدد است.

سن بیولوژیک Biological age یا به اختصار BA

سن بیولوژیک یک شاخص تعیین کننده از وضعیت سلامت عمومی شما به حساب می آید و در واقع میانگینی از وضعیت سلامت بافت های مختلف بدن است.

در واقع سن بیولوژیک برای ارزیابی فرآیند پیری شاخص دقیق تری است که نشان می دهد روند مسیر سلامت عمومی شما چگونه است و شما به چه اندازه از کارافتاده شده اید. در واقع سن BA نشان می دهند بافت های بدن شما در طول زمان عمرتان چقدر استفاده شده اند؟

تفاوت بین سن بیولوژیک و تقویمی در چیست؟

اختلاف سن بیولوژیک و سن تقویمی دقیقا همان جایی مشخص می شود که یک فرد با سن 60 سال به دلیل استفاده از یک زندگی سالم، فعال و تغذیه مناسب به لحاظ فیزولوژیکی شبیه یک فرد 40 ساله است. یا حتی برعکس این موضوع نیز صدق می کند.

برای مثال شما یک خانم 40 ساله ای را می بینید که توجه به رعایت نکردن از یک سبک زندگی سالم بسیار درد دارد و شبیه یک زن 50 ساله است. حتی ممکن است این تفاوت را در دو خواهر و یا برادر دو قلو نیز مشاهده کنید که یکی بسیار سرزنده و سالم و دیگری از کارافتاده و درمان مانده خواهد بود و وضعیت سلامت جسمانی خوبی ندارد. در اینجاست که میتوان سن بیولوژیک با آنالیز بدن را بدست آورد و تعیین کرد که بدن شما چه میزان از سن تقویمی خود جلوتر یا عقب تر است .

عوامل موثر بر اختلاف سن BA و سن CA

  • ژنتیک

  • رژیم غذایی

  • میزان فعالیت بدنی

  • بیماری

  • شرایط شغلی

  • فشارهای عصبی

  • وضعیت خواب و استراحت

  • روابط اجتماعی

  • موقعیت جغرافیایی

ژنتیک

مطالعه بر روی وراثت و ساختار ژن ها و جهش های آنها نشان دهنده این است که روند پیری بسیاری از ما به ژنیک بدنی ما مرتبط است. “تلومر” یک بخش از ساختار کروموزوم های ما است که از آن برای تعیین شاخص بیولوژیکی ما استفاده می شود. در واقع میزان طول تلومر نشان دهنده طول عمر ما است و به نوعی طول تلومر مرتبط با طول عمر و عوامل تاثیرگذار است.

می توان نتیجه گرفت که هر چه سن ما بیشتر شود و ما به سمت پیری پیش برویم، طول تلومرهای کروموزم های ما کوتاه تر خواهد شد. اگر می خواهید زود پیر نشوید و طول عمر تلومرهای شما کاهش بیابد باید به خوبی یاد بگیرید در برابر استرس و افزایش تنش های روزانه خود مقاومت کنید. چرا که این موارد بر روی طول تلومرهای کروموزوم بسیار تاثیرگزار خواهد بود. کوتاهی طول تلومر با برخی بیماری‌های دوران کهن‌سالی مانند بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان ارتباط معناداری دارد.

سبک زندگی

قطعا هزاران بار این جمله را شنیده اید که اگر سبک زندگی یا به اصطلاح امروزی لایف استایل سالم تری را برای خود انتخاب کنید طول عمر بیشتری خواهید داشت. در واقع عادت های سالم زندگی کلید طول عمر و سلامت افراد است. اما این عادت های خوب و یا سبک زندگی درست چیست؟

داشتن یک لایف استایل خوب و مناسب باعث می شود تا سن بیولوژیک با آنالیز بدن و نتایج بدست آمده از آن شما را شگفت زده کند .

  1. ورزش کردن

شما باید به ورزش کردن بسیار اهمیت بدهید. قطعا افرادی بسیار زیادی را دیده اید که با 60 سال سن کمتر از شما خسته می شوند و یا نسبت به هم سن و سال هایشان سالم ترند و کمتر دچار برخی بیماری ها مانند: ناراحتی قلبی، فشار خون، دیابت و … می شوند.

  1. تغذیه مناسب

همه افرادی که سن بیولوژیک پایین تری دارند، تغذیه مناسبی را در زندگی خود اجرا می کنند. آن ها همه موارد غذایی را متناسب با سن و هرم غذایی انتخاب میکنند و مصرف می کنند. همین امر و سبک سالم خواری آن ها باعث می شود تا آن ها سلامت و وضعیت جسمانی سالم تری داشته باشند.

  1. مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

اگر شما به مردانی که از این موارد مصرف میکنند، توجه کنید خواهید دید که بسیاری از آن ها نسبت به هم سن و سال های خود زودتر از پا افتاده و وضعیت سلامت درستی ندارند. بسیاری از این افراد دچار کبد چرب و مواردی از این قبیل هستند.

  1. سطح استرس

میزان استرس روزانه شما در روند پیری و سلامت شما بسیار حائز اهمیت است. چرا که استرس باعث بسیاری از بیماری هایی می شود که وضعیت سلامت جسمانی شما را نیز تحت شعاع قرار می دهد. از این رو یکی از عوامل مهم که بر روی سن بیولوژیکی شما و طول عمر تلومر کروموزوم شما تاثیر می گذارد، میزان استرس بالا است. قطعا افرادی که می توانند سطح استرس خود را کنترل کنند و به ظاهر ریلکس تر دیده می شوند را دیده اید که نسب به سن عددی خود جوان تر دیده می شوند.

  1. میزان خواب

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر سن بیولوژیکی خواب مناسب و به اندازه است. خواب به موقع باعث می شود شما وضعیت جسمانی سالم تری داشته باشید. خواب شب یکی از مهم ترین عوامل موثر است که حتما بین 6 تا 7 ساعت در شبانه روز باید خواب کافی داشته باشید.

 عوامل دیگری نیز که بر روی سن BA تاثیرگذارند شامل

  • نوع تفریح

  • روابط جنسی

  • روابط عاطفی و فردی

  • سطح تحصیلات

  • مکان زندگی

چگونه سن بیولوژیکی خود را به دست بیاوریم؟چگونه سن بیولوژیکی خود را به دست بیاوریم؟

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر کرده ایم، محاسبه سن بدن می تواند راهی برای یادگیری این باشد که آیا ما تا اینجای زندگی خود را سالم زندگی کرده ایم به عبارتی آیا تا به امروز سبک زندگی سالمی داشته ایم؟

اگر نشان داده که بله، پس باید بگویم بسیار عالی است اما اگر نه، نگران نباشید از این پس با روش های درست و موارد تاثیرگزاری که در این مقاله اشاره کرده ایم، پیش بروید.

سن بیولوژیک با آنالیز بدن خود را با دستگاه آنالیز بدن  محاسبه کنید اما روش های دیگری نیز وجود دارد که آن ها را نیز برای شما در ادامه خواهیم آورد اما این روش های یک سنجش دقیق و علمی نیستند و نباید جایگزین تشخیص روش های حرفه ای مانند آنالیز بدنی هستند.

چند روش جهت سنجش سن بیولوژیکی

  1. انجام تست های فیزیکی

میزان نبض خود را بیابید

همان گونه که می دانید قلب یکی از مهم ترین اعضای بدن است و داشتن یک قلب سالم معمولی باید بین 60 تا 100 بار در دقیقه ضربان داشته باشد. در حالت استراحت قلب نباید کمتر و یا بیشتر از این مقدار بزند. البته استثنا نیز وجود دارد. برای مثال قلب برخی ورزشکاران ممکن از زیر 50 دقیقه بزند.

دو انگشت اول دست راست خود را در قسمت داخلی مچ دست چپ خود بگذارید. نبض خود را احساس کنید. تعداد ضربان قلب خود را به مدت 15 ثانیه بگیرید. سپس برای محاسبه‌ی ضربان قلب در دقیقه، عدد بدست‌آمده را در۴ ضرب کنید.

اگر تعداد ضربان قلب پایین تر را نشان بدهد شما قلب قوی تری دارید. عدد بالاتر به این معنی است که قلب شما برای انجام کارها و فعالیت ها باید سخت تر کار کند و می توان نتیجه گرفت که قلب شما ضعیف تر عمل است. اگر میزان نبض‌تان  ۱۰۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر است، به سن‌تان ۱ سال اضافه کنید.

انعطاف‌پذیری‌تان را تست کنید

احتمالا خیلی بچه تر بودید سر زنگ ورزش، مربی می گفت بنشینید و سعی کنید، با دست انگشتان پایتان را لمس کنید. آیا هنوز هم این کار را می توانید انجام دهید؟ انعطاف پذیری بدن با افزایش سن بسیار کمتر و کمتر می شود.

هرچقدر بدن شما انعطاف پذیرتر باشد، قطعا احساس سلامتی بیشتری می کنید. بر روی زمین بنشینید و سعی کنید همان کار زنگ ورزش را انجام دهید، جایی که دست پا را حس کرد علامت بزنید و جایی را که انگشتان پایتان روی زمین است هم علامت بزنید. اختلاف را محاسبه کنید. اگر فاصله کمتر از 12 سانتی متر بود 1 سال از خود کم و اگر بیشتر از ۲۵ ساتی‌متر بود ۱ سال اضافه کنید. اگر فاصله بین این دوعدد بود نمی‌خواهد به سن‌تان کم یا زیاد کنید.

روش های دیگری در انجام تست های فیزیکی نیز موجود است که شما می توانید جهت محاسبه سن BA خود از آنها استفاده کنید.

  1. اندازه گیری تناسب اندام و آنالیز بدن

در اندازه گیری تناسب اندام نیز روش هایی جهت محاسبه سن بیولوژیکی نیز وجود دارد.

روش اول BMI

اگر BMI بدنتان زیر 18.5 باشد باید 1 سال به سن عددی خود اضافه کنید و اگر بیت 25 تا 29.9 و برای بیش از 30 باشد باید 3 سال به سن تان بیافزایید. اما BMI 18.5 تا 25 فردی سالم است که باید از سن خود 1 سال کم کند.

روش دوم آنالیز چربی بدن را انجام دهید

یکی از روش های دقیق برای محاسبه سن بیولوژیک و تناسب اندام، از طریق آنالیز چربی بدن است. و دقیق ترین راه برای آنالیز چربی، آنالیز امپدانس بیوالکتریکی یا همان BIA است. در این روش روی تخت دراز کشیده و دو الکترود بر روی پای شما قرار داده می شود. سپس یک جریان الکتریکی از طریق بدن شما ارسال می‌شود. این جریان بسیار کم است به طوری که حتی آن را حس نخواهید کرد. بعد از این کار میزان دقیق چربی شما نسبت به بافت های بدون چربی که همان عضلات و استخوان ها هستند به دست می آید.

در خانم ها

  • اگر بین 25 تا 33 درصد 0.5 اضافه سن تقویمی
  • بین 15 تا 24 درصد نیاز به اضافه و کم کردن نیست
  • زیر 15 یا بالای 33 درصد یک عدد اضافه شود.

در آقایان

  • بین 6 تا 17 نرمال
  • بین 18 تا 25، 0.5 درصد اضافه شود.
  • زیر 6 و بالای 25 یک عدد اضافه شود.

 

جهت مشاوره رایگان رژیم غذایی , آنالیز بدن و  رزرو نوبت با مرکز تناسب اندام و لاغری فیت بادی  تماس بگیرید.️

آدرس شعبه یک: یوسف آباد، خیابان هجدهم ، پلاک ۱۰

۰۲۱-۸۸۵۵۷۶۰۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *